Lexus CT200h: Mer komfort i CT 200h - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Mer komfort i CT 200h
Jeg liker at folk hører etter når jeg snakker. Det kan virke som om Lexus har lyttet – for CT200h har blitt betydelig bedre etter mitt første møte med bilen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Selvsagt er jeg sikkert bare en av flere journalister som meldte tilbake til Lexus-folket om at det ekstremt stramme oppsettet for CT 200h, ikke sto i harmoni til bilens drivlinje og øvrige lynne.
 
Der hadde nemlig noe gått galt, og eksemplarene vi kjørte under vårt møte med bilen for et halvt år siden, fikk ualminnelig mye pepper når det gjaldt kjørekomfort.
 
 
På hjemlige veier med norske spesifikasjoner, viser det seg altså at ting har blitt mye bedre.
 
Heldigvis, for om ikke kunne det nok blitt vanskelig å fortsette den positive salgsutviklingen som meldes fra den foreløpig lille Lexus-organisasjonen. 200 biler skal være forhåndsbestilt, dermed er man halvveis på vei mot målet om 450 i løpet av året.
 
Luxury
Vel – det het i hvert fall utstyrsnivået på vår testbil, og det oser da virkelig av premiumfølelse når du har klatret inn bak rattet i CT 200h. Lys hud, elegante instrumenter og knapper som stadig tar noen steg oppover når det kommer til kvalitetsfølelse.
 
I likhet med bilene som den skal konkurrere med, som Audi A3 og BMW 3-serie, er det først og fremst i forsetene det er premium. Bakseteplassen er primært egnet for barn som sitter på pute, for forsøker du deg med større barneseter her, så blir det fort trangt til beina.
 
På plass i forsetene er det imidlertid lett for de fleste å finne en god sittestilling. Riktignok kunne jeg tenkt meg enda bedre lårstøtte, men ettersom setene kan senkes godt ned, kompenserer det en god del.
 
Støynivået er bra, men ikke bedre enn i biler som ikke skryter av å være premium, som Opel Astra eller Volkswagen Golf, særlig er det dekkstøy som slipper igjennom.
 
 
Kjent drivlinje
Lexus er opptatt av å differensiere seg fra moderselskapet Toyota. Det gjør man i stor grad når det kommer til CT 200h. Under skallet er det imidlertid den samme drivlinjen som vi kjenner fra Prius og Auris Hybrid .
 
Det vil i praksis si en en 1,8-liters, firesylindret VVT-i bensinmotor og i tillegg en elektromotor av magnetsynkron-typen, som overfører kreftene gjennom en sinnrik girkasse, som bidrar til den sømløse overgangen mellom bensin og eldrift.
 
Strømmen som regenereres ved bremsing, eller ved lading fra motoren, lagres i et nikkelmetallhydridbatteri.
Totalt leverer bensin og elektrisitet inntil 136 hestekrefter. Bensinmotoren er på 99 hestekrefter og 142 Nm, mens elmotoren leverer 82 hester og 207 newtonmeter.
 
Som totaltallet indikerer, kan du ikke hente maksimalt ut av begge motorene sammen. Viktigere er det at elmotoren er sterk nok til å kjøre bilen bare på strøm over korte strekninger ved lave hastigheter, samtidig som den bidrar til å gi det ekstra skyvet helt fra null omdreininger som en elmotor har som sin store fordel.
 
Effektiv i teorien
Med toppladet batteri kan CT 200h tvinges til å gå på bare på strøm, riktignok i maks 45 km/t, og inntil to kilometer.
 
Under normal drift har du imidlertid tre valgmuligheter.
 
ECO, der snører Lexus igjen og forsøker å hjelpe deg til å kjøre så nøysomt som mulig. NORMAL der bilen forsøker å finne en miks av ytelse og sparing, og SPORT der man tar et valg om å se bort fra både økonomi og økologi.
 
Det hele markeres ved at man endrer instrumentbelysningen fra blå til rød, og meteret som viser lading og forbruk, endres til en mer tradisjonell turteller.
 
På papiret skal vårt testeksemplar kunne gå på 0,41 l/mil – den billigste (og letteste) versjonen skal kunne snike seg helt ned på 0,38.
 
I praksis viser det seg at bilen inviterer til kjøring som fort gjør at forbrukstallene kryper noe over dette.
 
Tidligere erfaring fra en bil som Prius viser imidlertid at denne drivlinjen kan kjøres ganske hardt, men at man like gjerne når et slags ”maksforbruk” som på mange måter kan være like interessant som hva det er mulig å kjøre på.
 
I praksis viste det seg at når jeg ikke tenkte noe på forbruk, men brukte mer SPORT enn ECO, ble forbruket liggende på 0,56 ifølge kjørecomputeren.
 
En klar forbedring
«Oppsettet for CT 200h er nemlig stramt. Her har det sportslige fått overtaket over komforten, og det betyr at du kjenner underlaget svært godt, men kanskje ikke helt slik du kunne tenke deg det.»
 
Det skrev vi etter å ha kjørt bilen i Frankrike – nå er opplevelsen langt bedre.
 
Kundene som går etter disse kompakte premiumbilene, er ofte også ute etter noe som oppleves som sportslig, men fortsatt komfortabelt.
 
Mye tydet på at man hadde gått seg litt bort på første forsøk, nå fungerer oppsettet mye bedre.
 
Fortsatt er CT 200h forholdsvis stram i oppsettet, men man har klart å snu det hele over til en løsning som i mye større grad også i varetar komforten.
 
Bilen svelger unna ujevnhetene i veien. Særlig når du kommer litt opp i fart, viser det seg at oppsettet fungerer godt.
 
Styrefølelse er det imidlertid mindre av. Det er ikke noe galt i selve presisjonen i styringen, men den gir så få tilbakemeldinger at du føler at du blir snytt for selve kjøreopplevelsen.
 
Sport?
136 hester og godt skyv er bra, men girkassen innbyr fortsatt ikke til sportslighet.
 
Får du noe sportslig over deg, er det litt vanskelig å få gjort noe med det, selv om du har vridd aldri så mye på «sportsknappen».
 
Motoren raser opp til over 5000 omdreininger, og det genererer ganske mye lyd slik at du sitter igjen med et ønske om å skifte gir, men uten muligheten til å gjøre det.
 
Det hele kunne kanskje vært løst med å gjøre som en del andre CVT-kasser, nemlig simulerte gir som kunne vært styrt med hendler bak rattet. Det hadde matchet sportsligheten bedre enn tilfellet er nå.
 
CT 200h er ikke noen treg bil, men den er ikke direkte rask heller. 0 til 100 går på 10,3 sekunder, det plasserer den halvannet sekund etter en bil som A3 med 140 hesters dieselmotor.
 
Bra allrounder
Ser man på Lexus CT 200h som et mer komfortorientert alternativ, noe man kan nå med det nye chassisoppsettet, er den med en startpris rett under 300.000 absolutt en bil som bør vurderes for den som er på jakt etter en premium kompaktbil.
 
De fleste vil nok likevel snike seg opp på utstyrsnivået som kalles Comfort, med noen tilvalgspakker som plasserer prislappen et sted rett over 350.000 kroner.
 
Da får du en bil som gir deg både status, premiumfølelse og et skjær av miljøvennlighet – jeg ser ikke bort fra at det kan være en hel del bilkjøpere som føler at CT 200h appellerer nettopp til dem.
 
Fakta: Lexus CT 200h
 
Motor:
1,8-liters bensinmotor og elmotor
Effekt:
Bensinmotor: 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.
El-motor: 60 kW (82 hk), 207 Nm.
Maks. totaleffekt: 136 hk.
Mål:
432 x 176,5 x 143 cm (L/B/H)
Akselavstand:
260 cm
Egenvekt m/fører:
1410 kg
Aks. 0-100 km/t:
10,3 sek.
Toppfart:
180 km/t
Snittforbruk:
0,41 l/mil
CO2-utslipp:
94 g/km
Pris fra:
kr 299.000
Pris som prøvekjørt:
kr 413.700
Aktuell i Norge:
NÅ!
Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie og Alfa Romeo Guilietta.
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: