Buick Envision
Buick Envision
Buick Envision
Buick Envision
Buick Envision
Buick Envision

Buick forutser

Envision kaller Buick sitt Shanghai-konsept – men hva det er de envisjonerer – forutser – er ikke godt å si. At alle skal rappe Mazdas designspråk, kanskje?

Publisert Sist oppdatert

Jo flere konseptbiler som dukker opp fra Shanghai, jo klarere blir en følelse av at dette har jeg da smakt før. Men det var først da disse bildene av den nye Buicken, Envision heter den, dukket opp, at klaffen datt ned.

Plutselig begynte jeg å misunne kollega Terje Ringen. For det var han som fikk være til stede i Milano da Mazda åpnet boken for sitt nye designspråk. De møtte en konseptbil som het Shinari, og fikk samtidig så det holdt om selskapet nye designspråk.

LES MER HER

Og Ikuo Maeda, den nye sjefdesigneren etter at Laurens van den Acker gikk til Renault, fortalte at dette kalte han Kodo – det skulle stå for noe med liv og bevegelser.

Kjent oppskrift
Da Chris Bangle startet noe han kalte Flame Surfacing – konkave og konvekse bølger i BMW-sidene, startet han en klar trend, som riktignok tok noen år før andre hadde mot til å følge opp.

Kodo derimot – et halvt år så er stadig flere der.

Buicken, tegnet i Shanghai, er et nydelig eksempel på hvordan man kopierer med suksess. Se den aksentuerte linjen over forhjulene, den som starter helt foran ved grillen og som fisler ut i døren.

Men der begynner samtidig en annen strek forsiktig, men den blir skarpere og skarpere der den hever seg opp over bakhjulene, for så å krype ned rundt hekken. Samtidig har vi siden av bilen som ser ut som om noen har slipt et mykt, konkavt rom ned i en marmorplate.

Sterke spor av Kodo, spør du meg.

Viser fremtid
I Buick-talk heter det imidlertid ”Envision har arvet Buicks design DNA og gitt Buicks globale designspråk nye dimensjoner. Dette er et skikkelig statement om Buick styling og teknologi, og vil influere kommende modeller fra denne brand’en”.

Det er jeg som tar feil, da.

Under panseret på denne store SUV’en, åpenbart en biltype som nå skal selges for alt det er verdt til kineserne, finner vi GMs PHEV plug-in hybrid som kommer i Volt og i Opels Ampera, men som alle lover skal bli en stadig større del av GMs drivlinjetilbud.

22-tommers hjul er det imidlertid første gang denne drivlinjen er utstyrt med.

Denne bilen har dørløsninger som ikke er spesielt velegnet for serieproduksjon, men som gjør jobben sin på en bilutstilling. Og bilen er stappfull av fremtidsløsninger på infotainment, og førermiljø-området.

Selv om man må la det meste av dette leketøyet bli igjen i show-biz avdelingen, er det nok ikke tvil om at Buick vil komme med en biltype som denne om ikke veldig lenge.

Det er ikke for ingenting at merket er blant de mest populære i Kina.

Powered by Labrador CMS