Berlin for de alternative

Berlin har alltid vært stedet for dem som tenker og/eller handler annerledes. Og for avant gard’en. Derfor er det på tide at Michelin Challenge Bibendum legges til den tyske hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Dette er 11. gang Michelin har tatt initiativet til å samle svært mange av de som er tunge aktører innenfor alternativ og/eller fremtidstransport under paraplyen Challenge Bibendum.

I fjor var arrangementet lagt til Rio de Janeiro, i år til den tyske hovedstaden.

Jeg skal bli her et par dager, og listen over deltagende selskaper er såpass lang at jeg er ganske sikker på å kunne love dere spennende stoff i dagene fremover.

Om ikke annet skal jeg i hvert fall klare å få med meg en ikke-veldig-alternativ-men-i-hvert-fall-flunkende-ny Audi A6 Avant i kveld.

Men det er - før jeg verken har sett den omfattende utstillingen eller prøvd noen av de mange nye bilene, med svært alternative drivlinjer, som skal vises fra i dag - verdt å få med seg at vertskapet, både byen Berlin og Tysklands regjering, har sørget for en ganske positiv åpning, lenge før arrangementet åpner.

Mandag dukket det nemlig opp meldinger om at Regjeringen (et annet navn på skattebetalere) har bestemt at de skal doble innsatsen for å få elektriske biler ut på veiene. Den nye potten blir på 2 milliarder euro – langt over 15 milliarder kroner.

SE ALLE ARTIKLER FRA CHALLENGE BIBENDUN BERLIN 2011

Økonomiministeren, samferdselsministeren, miljøministeren og utdanningsministeren sa i kor at ”Vi tror det må handles når det gjelder denne industriens forskning og utvikling. Derfor stiller vi enda en milliard euro til disposisjon for industrien”.

Mens statsminister Angela Merkel sa at hun ønsket å se en million elbiler på veien i 2020. Hvis alle elbiler i Tyskland i dag passerte henne, 4 hvert minutt, hadde hun gjort det unna på mindre enn ti timer, i dag finnes det bare 2.300 slike i Tyskland.

For å nå målet sitt, lover hun også årsavgiftsfritak de neste ti årene, for folk som kjøper elbil, og de skal både få spesielle parkeringsplasser i byene, og lov til å kjøre i busspor.

Og dermed var selvfølgelig avisene en snarvisitt i Oslo og siterte Rune Haaland (elbilforeningen Norstart) på at ”Det er flere elbiler per innbygger her enn i noen andre hovedsteder i hele verden”.

De riktig slemme avisene – for ikke alle synes det er stas med skattepenger for at industrien skal få subsidier for å erobre nye markeder – kunne også fortelle hvor de fleste av disse bilene var kjøpt, og hvorfor, og at de ikke var noen 100 prosent erstatning for de store, tørste SUV’ene.

Like eller ikke like elbiler, jeg kan love at det blir mye av dem, og de som drives med andre former for ikke-fossilt drivstoff, i dagene som kommer.

SE ALLE ARTIKLER FRA CHALLENGE BIBENDUN BERLIN 2011

Powered by Labrador CMS