BMW : Her er BMW i-serie - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Her er BMW i-serie
Dette kapitlet i BMWs historie vil nok vise seg å være verd en hel bok.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det har blitt en del elbiler i det siste.  Også fra etablerte bilprodusenter.  BMWs presentasjon i – av alle steder – Frankfurt i går er vel den mest høyspente presentasjonen vi har hatt så langt.

Det har lenge vært kjent at BMW planlegger en helt ny serie biler med alternative drivlinjer. De har – ganske fantasiløst – døpt dem i og så et tall.  Når var det i3 og i 8 vi møtte – i konseptutgaver.

Det var mye snakk om ”modellene mellom disse” altså mellom en fireseters bybil og en 2+2 superbil. Men da jeg spurte fikk jeg klar beskjed om at også de under i3 ligger i løypa.

Alternativt
Nå er det viktig å presisere, før vi går videre, at det dreier seg ikke bare om biler med alternative drivlinjer. Alt det andre rundt dem er alternativt også.  I forhold til ”vanlig” bilproduksjon er produksjonslinjen for disse bilene slik at man sparer 60 prosent av vannforbruket og 50 prosent av energien.

Bare det at man limer og bolter (fire av dem) passasjercellen til understellet betyr nix sveising – og sveising er energi. Masse.

Vi så sideveggen til el-motoren, den var laget av gjenvunnet aluminium – fra ca. 250 Cola-bokser.

Vogge til grav
Slik er det hele veien, det er en voggen-til-graven tankegang her som vi aldri tidligere har sett så klart demonstrert og det er en bruk av ny tenking og nye materialer (masseproduksjonskarosseri i kullfiber er ikke hver dag – innsparing 250/300 kg pr. bil – revolusjon) som gjør meg nesten målløs.

De som jobber med prosjektet forteller at det er dette Uli Kranz, mr. ”i” – dersom noen er det – har forfektet siden den første tenke-tanken ble etablert i 2007.

Og den har ikke bare jobbet med biler og produksjonsmetoder, nei. Her finner vi nettet biltrafikk, ”kø-assistenter”, navigasjonsutstyr som ber deg ta metroen dersom den oppdager at du ikke rekker frem til møtet klokken 12 med bilen – vi finner sågar et eget, New York basert i-Ventures selskap der formålet er å kjøpe seg inn i cutting edge teknologiselskaper som kan bidra til å flytte i-ideen videre.

På gaten i 2013
Og mens alle de andre BMW-executivene så ut som utstillingsdokker i en eksklusiv konfeksjonsforretning for modne herrer hadde heldigvis Kranz litt preg av en gal professor. 

”Er du utålmodig” spurte jeg?  ”Ja visst” var svaret, med klar beskjed om at han vil bli enda mer utålmodig – bilene kommer ikke i butikken før mot slutten av 2013. ”Men jeg kan love, de vil se akkurat like futuristiske ut som disse”, fikk vi beskjed om.

Kranz er prosjektsjef for hele i-prosjektet, men denne gangen var det toppsjefene som presenterte bilene. Fra styreformann Norbert Reithofer i midten, med sjefen for personal i den ene enden og sjefen for innkjøp på den andre.

Noen manglet
De som virkelig hadde jobbet med disse bilene var ikke der. For eksempel er det helt klart at en av BMWs beste designere, Richard Kim – for ti år siden var han fremdeles elev på Art Center i Pasadena – har vært sterkt involvert i eksteriøret, spesielt på i3.

Mens Mario Majdandzic gjorde mye på i8 og det er ingen tvil om at Daniel Starke har vært mester for de fnugglette og lyse interiørene. Ingen av disse skaperne har noe navn eller ansikt her, det er Benoit Jacob (husker du Renault Spyder?) som står frem som ansvarlig for i-bilenes design, mens BMWs topp-designsjef, smarte Adrian van Hooyendonk er talsmann.

Før eller siden blir vel den boken skrevet, der de som har litt ære for skapningene, får det.

Vil bli svært nær konseptene
Det er ingen grunn til å gå for tett inn på de to bilene som ble vist, fremdeles konsepter, ingen av oss har kjørt dem, og vi vet jo ikke hvordan sluttresultatet blir.

Men i3 kan oppsummeres som en smart bybil, fire seter, plass til en sammeslått barnvogn av de kompakte i bagasjeromme (200 liter), ren el-drift med batteripakken i gulvet. 

Det er plass til en liten forbrenningsmotor som range-extender ble vi fortalt.

i8 er en kompakt sportscoupé med en viss plass i baksetet når du får vridd deg inn gjennom de dramatiske Lambo-type hengslede dørene. Hybrid, med mulighet for bare el-motor (30 km rekkevidde) på forhjulene.

Eller bare tresylindret forbrenningsmotor på bakhjulene – eller en kombinasjon. Akkurat som i Peugeots 3008-hybrid.

Kanskje ikke helt tilfeldig, PSA og BMW jobber sammen med en del prosjekter, blant annet komponenter for denne type biler.

Både den lille og den store ser hinsides ut, på en positiv måte. Den store så vi mesteparten av i Frankfurt for to år siden (se HER) , den lille har faktisk trekk fra el-eksperimentet E1 for nesten 20 år siden. 

Fronten, med ”nyrene” uthevet i blått og med et luftinntak som er erstattet av kølsvarte, blanke, kall det gjerne øye-epler, forteller både at her har du en ekte BMW og at vi snakker om en helt ny generasjon. 

Hekken, der blå lys markerer ytterpunkter døgnet rundt – (dagslysdekorasjoner med farget LED har ikke dere tenkt på – Audi!) etterlater heller ingen tvil om hva vi har her.

Anderledes
Interiørene er også – vi kan trygt kalle dem annerledes. Du sitter i en glassveranda, med vinduene helt ned til gulvet, og det eneste som kan distrahere inni er noen flate instrumentpakker som henger og svever i løse luften – ser det ut som.Uvirkelig.

Vi hadde to gode spørsmål, med tilhørende svar, på den topptunge pressekonferansen: ”Hvor mange biler som skal bygges?”

Svar: ”Det er det markedet som avgjør!

”Hvor mye har arbeidet med utvikling av disse bilene kostet, og hvor mye skal fortsatt investeres i prosjektet. Det er noe aksjonærene veldig gjerne vil vite”, kunne journalisten informere både direktør-panelet og oss om.

Der var styreformannen god: ”Det vet aksjonærene. BMW bruker 5-5,5 prosent av omsetningen til forskning og utvikling. Det tror jeg aksjonærene allerede vet”.

PR-apparat
Men toppen av uvirkelighet var allikevel da den tyske samferdselsministeren dukket opp og holdt en flammende pro-BMW tale. Dersom BMWs egen salgssjef, reklamesjef, markedssjef og PR-sjef hadde sunget i kor hadde de ikke kunnet etterlatt et sterkere reklamebudskap.

Attpåtil kunne han ”hilse fra hele Regjeringen og gratulere med disse fantastiske skapningene.” Søknad om ny stilling som neste styreformann?

Vi har riktignok hørt miljøvernminister Solheim være begeistret når han, nok en gang, har kjørt en eller annen el-bil, men dette var på et annet nivå.

Vi skal selvfølgelig fortelle mer om i-bilene i tiden som kommer, både i BIL og her på BilNorge, la oss i denne omgang avslutte med en kort gjennomgang av spesifikasjonene. 

Fakta BMW i 3
Mål:
385 x 154 x 201 cm (LxBxH)
Akselavstand:
257 cm
Vekt:
1250 kg.
Bagasjevolum:
ca. 200 l
El-motor:
125 kW/250 Nm
Toppfart:
150 km/t
Aks 0-60 km/t:
3,9 sek
0-100 km/t:
7,9 sek
80-120 km/t:
6,0 sek
“Normal” rekkevidde:
130 – 160 km
Ladetid:
100%: 6 timer - 80 %: 1 time

 

Fakta BMW i8
Mål:
463 x 128 x 196 cm (LxBxH)
Akselavstand:
280 cm
Vekt:
1480 kg.
Bagasjevolum:
ca. 150 l
Bensinmotor:
164 kW/300 Nm
El-motor:
96 kW/250 Nm
Toppfart:
Begrenset til 250 km/t
Aks. 0-100 km/t:
4,6 sek 
60-120 km/t:
4,0 sek
Sertifisert forbruk:
2,7 l pr. 100 km,
CO2:
66 g/km
Ladetid:
100%: 1t.45min.
El-rekkevidde:
ca. 35 km

 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: