-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Maserati-rekorder til sjøs
Jeg har hørt noen hysteriske Maserati-motorer i slanke racerbåter i min tid. Men den Maseratien som nå skal sette rekorder til sjøs, låter litt annerledes.
Maserati er kanskje ikke det bilmerket som oftest har satt rekorder, men det skal det bli nå. Det planlegges rekord på strekningen Cadiz – San Salvador (på Bahamas), Miami til New York og New York til Pizard Point i Storbritannia.
Og dermed er det vel også ganske klart at det ikke er biler vi snakker om.
Egentlig er det ikke snakk om så veldig meget Maserati heller, for det eneste Maserati vi finner om bord er en generøs spons som har medført navnet på båten og nok Maserati-logoer til at ingen lenger vil være i tvil.
Egentlig ganske riktig at Maserati-logoen skal til sjøs igjen. Den berømte tridenten er jo hentet fra Neptun-statuen i sentrum av Bologna, så vi kan trygt si at endelig er den tilbake der den egentlig hører til.
Denne gangen skal ikke båten delta i noen seilas. Det har den gjort før – den deltok i Volvo Ocean Race i 2008-2009, da vant den det lengste legget på den vanvittig tøffe konkurransen.
Den gang het den Ericsson 3 og var, akkurat som nå, en 70 fots VOR Kullfiber mono-skrog racer-seiler. Til den nye jobben er den imidlertid både omdøpt og ombygget slik at den veier 10 prosent mindre enn sist.
Det er en egen gruppe som heter World Sailing Speed Record Council som er den internasjonale organisasjonen som overvåker alle rekorder og rekordforsøk på de klassiske seilskute-rutene.
Men de kan åpenbart gjøre det med hvilke klokker de ønsker, for Bulgari – en annen sponsor – er ekspedisjonens offisielle tidtaker.
Giovanni Soldini heter skipperen som skal lede et ni mann stort mannskap. Han har en viss erfaring kan man si: to ganger jorda rundt og 30 ganger over Atlanteren.
”Drømmen har alltid vært å sette en ny Nord-Atlanter rekord”, sier han, og legger til at ”å skulle føre den første italienske båten som setter rekord på en av de offisielle WSSRC-rutene, er også noe jeg virkelig gleder meg til”.
Det er også litt klassisk at båten fører vimpelen til Yacht Club Italiano – grunnlagt i 1879 og den eldste seilforeningen i Middelhavet.
Det er først til neste år den drar av sted og vi virkelig skal få bekreftet at Maserati skal få navnet sitt i rekordbøkene.