Hyundai Veloster: Sportslig fristelse - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Sportslig fristelse
NETTKJØRT: Utseendet får blodet til å bruse, men det er ikke før Hyundai Veloster kommer med turbomotor utpå neste år at adrenalinstrømmen virkelig vil skyte fart.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Veloster har en frekk og oppsiktsvekkende design – utvendig. Interiøret, og ikke minst ressursene under panseret, er mer på det jevne. Inntil videre består maskinavdelingen av en 1,6-liters bensinmotor uten turbo.

Den makter ikke å tilfredsstille de høyst sportslige forventningene om en potent sportsbil som skapes av bilens utvendige linjer. Konkurrenten Volkswagen Scirocco har for eksempel et par langt kvikkere motorer på programmet.

Lite motor-kick
Motoren har tilstrekkelig kraft så lenge du kjører rett fram i vanlig landeveisfart. Det er når du vil utfordre de sportslige egenskapene på krevende veier at forventningene ikke blir tilfredsstilt fullt ut.

Et dreiemoment på beskjedne 166 Newtonmeter betyr at vi må jobbe hyppig med girspaken. Selv om sjaltebevegelsene er korte og kjappe, blir kjøringen mer masete enn morsom.

Vår prøvebil er utstyrt med sekstrinns manuell girkasse, men en dobbelclutchkasse kan også leveres fra fabrikken, selv om den foreløpig ikke står på menyen her hjemme.

Dermed er Veloster den aller første bilen fra Hyundai med DCT, Dual Clutch Transmission. Kanskje er det nettopp den girkassen som kan gi kjøringen et mindre masete preg.

Uvanlig tredørs
Veloster er en tredørs coupé, men det betyr ikke at den har to sidedører og en bakluke.

Nei, den har én dør på venstre side, og to dører på høyre side, og i tillegg har den en stor bakluke.

Det betyr at det er det lett å komme seg inn og ut av baksetet, et baksete som ikke akkurat er rommelig, men som gir akseptabel plass for to personer – så sant disse to ikke er av de røsligste typene.

Med tanke på at dette er en liten, sportslig coupé er ikke bagasjeplassen noe å klage på, rommet er så dypt at det svelger en stor koffert i stående stilling. Volumet på 320 liter er for eksempel bare 30 liter mindre enn på Golf.

Turbo kommer
Etter at vi hadde kjørt bilen første gang i Tyskland på forsommeren, skrev vi i Bil at det vil komme en kraftigere motor senere, uten at noen hos Hyundai ville kommentere det nærmere.

Nå har bekreftelsen kommet fra Hyundais sjef i USA, John Krafcik, om at Veloster vil komme i en turboversjon i 2012. Denne motoren får også 1,6-liters volum, og bilen vil bli vist på Detroit Auto Show i januar.

FAKTA Hyundai Veloster 1.6 GDI Premium Sport

Motor:

4-syl. bensin, 1591 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/6300 o/min.
166 Nm v/4850 o/min.

Mål:

422 x 179 x 139 cm (L/B/H)

Akselavstand:

265 cm

Bagasjevolum:

320 liter

Egenvekt m/fører:

1260 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,7 sek.

Toppfart:

201 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

137 g/km

Pris fra:

kr 329.950

Konkurrenter: VW Scirocco, Honda CR-Z. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: