Land Rover : DC100 blir enda mer Defender - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
DC100 blir enda mer Defender
Land Rover fortsetter å jobbe med arvtakeren til Defender. Ser man på Range Rover Evoque, er det ikke urealistisk at man gjør virkelighet av dette.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Et av de desiderte høydepunktene i Frankfurt var de to Defender-konseptene Land Rover avduket side om side med C-X16.

I Los Angles har man oppdatert konseptet med 20-tommers Cooper-hjul og en lakkering som definitivt vil trigge minnet til de mange Defender-entusiastene.

Ikke sikkert den blir slik
Det var sjefsdesigner i Land Rover, Gerry McGovern, som avduket det nye DC100-konseptet, og han var tydelig på at selskapet vil komme med en erstatter for ”The best 4x4 by far”.

Han understreker at det på ingen måte er sikkert at det er i denne retningen man vil gå.

- Vi mener alvor når det kommer til å sette en ny Defender i produksjon, men det er ikke sikkert at dette konseptet er representativt for hva vi kommer til å ende opp med, sa McGovern.

McGovern forteller at dette bare er en av mange designstudier som de jobber med.

Hvilken retning skal man gå?
Det er ikke noen enkel oppgave som gjengen rundt McGovern har foran seg.

En moderne Defender bør ikke støte fra seg dagens eiere, som er hardcore-entusiaster.

LES: Vår prøvekjøring av Evoque

DC100 ser så langt ut til å være et forsøk på å bake inn den gamle bilens funksjonalitet i en helt ny og moderne design, spørsmålet er hva det er som faktisk trigger entusiasmen.

- Det er lett å gå i retrofellen – om det blir for retrospektivt kan det komme til å bety døden for Defender. Når vi tenker på en erstatter, er det viktig at vi sørger for at den er egnet for å dekke moderne behov. Målet er å lage en bil som henvender seg til en bredere gruppe kjøpere enn det dagens Defender gjør.

Ikke soft
En bredere kjøpergruppe skal imidlertid ikke gå ut over røffheten til en fremtidig Defender.

- Bilen, når den blir klar, skal ha ekstreme egenskaper. Det skal ikke være noen tvil om at den blir en tøff 4x4 som skal fungere som et skikkelig arbeidsverktøy, sier McGovern.

For å understreke alvoret vil den bli utstyrt med et nytt vadesystem for å forsere elver og andre våte områder. Systemet inkluderer følere både i støtfangere og speil som måler vanndybden og systemer som lukker luftinntak og hever bilen.

I tillegg vil det komme et eget program for girkassen som sørger for at man ikke skal bli stående halvveis ute i elven. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: