-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye Saab-detaljer
Endelig har vi orket å dykke ned i Riksgäldens siste meldinger om den triste Saab-historien. Nye detaljer dukket opp. Nye bud også.
Riksgälden er den svenske institusjonen som forvalter statens finanser. Den har vært sentral i de siste årenes Saab-historie også, fordi den har garantert for lånet fabrikken fikk fra den Europeiske Investeringsbanken (EIB).
Noe av det som er litt spennende i de dokumentene som nå er lagt ut, er at det opprinnelige lånet ble bevilget på basis av en forretningsplan som Königsegg hadde trukket opp - og der produksjons-spesialisten (i tillegg til mye annet) Bård Eker garantert har hatt mer enn en finger med i spillet.
Lånet ble innvilget (og garantert av Riksgälden) «for å utvikle drivstoff-økonomien og sikkerheten i bilene fra Saab».
Dette er betingelser som det stilles store kontrollkrav til. Lånet utbetales i etapper på basis av rapporter som låntakeren jevnlig sender inn. Her snakker vi altså ikke om likviditetstilskudd til en skakk industri.
I dokumentene lærer vi nytt om Saab-selskaper som ble fisjonert ut av selskapet - PropCo, PartsCo og ToolsCo for eksempel, og vi lærer om selskaper som ble solgt og videresolgt, og om hvordan EIB gikk mot Riksgälden da Vladimir Antonov plutselig dukket opp som kjøper av Saab Eiendom AB.
Men det jeg syns er mest spennende, er at det går frem av Riksgäldens dokumentasjon at lånene fra EIB kom opp i 217 millioner euro.
Disse pengene vil jeg tro har gått til utvikling av Phoenix-plattformen – en smart konstruksjon, til en viss grad bygget på gode ideer fra Scania, og som går på at man kan bruke felles interface til å bygge en rekke forskjellige modeller på samme plattform, uten at det skal koste særlig mye ekstra.
Sannsynligvis tilsvarende den Volkswagen kaller MQB, eller Modular Transverse Matrix, eller det Fiat kaller for eksempel CW (Compact Wide). Plattformen har forresten ikke noe å gjøre med den latterlige konseptbilen Saab viste (bildet), som en siste krampe, på Genève i fjor.
Teknikerne hos Saab var blant de mest effektive i bransjen og jobbet fantastisk magert - jeg ville tro at et par hundre millioner euro har fått Phoenix så godt i gang, at det bare er detaljer som mangler for at den er fiks ferdig.
Og at det er derfor kineserne fremdeles er så opptatt av å få kjøpt restene («under forutsetning at vi også finner nøkkelingeniørene – og det haster» sier Youngman-folkene, de som er de ivrigste.)
Bare så det er klart. I slutten av desember betalte Riksgälden tilbake 2,2 milliarder svenske kroner til EIB og er dermed største kreditor i boet.
Men de føyer til at det later til at verdiene i Saab Automobile Parts AB og Saab Automobile Tools AB, som er deler av sikkerheten, er større enn denne summen, slik at svenske skattebetalere ikke har noe å frykte.
Vi skal vel kanskje føye til at denne type EIB-lån ikke er uvanlige. I Gøteborg har Volvo (personbilene) et tilsvarende lån på 3,55 milliarder SEK.
De av dere som vil sjekke alle detaljene kan gå inn her: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Garantier-och-utlaning/Vara-garantier/Saab/Historik/ for å få
bakgrunnen, og her: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Garantier-och-utlaning/Vara-garantier/Saab/ for å få den foreløpig avslutningen.
Det vil si – den foreløpige avslutningen kjenner vi jo ennå ikke. Den forlengede budfristen gikk ut i går. Det er kommet en rekke bud, «men ingen store nok til å dekke gjelden».
Det vi vet er at kinesiske Youngman er inne med et «foreløpig» bud på 2 milliarder svenske kroner.
Men James Cain, en talsperson for GM, gjør det helt klart i et intervju med TT, at uansett hvem eller hvor mye, så kommer det ikke på tale å selge 9-5 og 9-4 X teknologien ut av konsernet.
Om dette betyr at de sier de også har eierskap til Phoenix – eller om Phoenix regnes som en del av denne teknologien vil forhåpentlig vise seg i løpet av prosessen.