Renault : Renaults lille elektriske - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Renaults lille elektriske
Ingen satser tøffere på elbiler enn Renault-Nissan-alliansen. I Genève ruller de ut en ny modell, kompakte Zoe.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Zoe er ikke som de fleste andre elbiler, basert på en annen modell. Den er nemlig, som Nissan Leaf, bygget fra grunnen av med det som formål å bli en elbil, og ikke noe annet.

Og den skal være billig, på nivå med en tilsvarende småbil med forbrenningsmotor.

I Frankrike betyr det - etter at myndighetene har gitt 5000 euro i skattereduksjon - en prislapp på €15.700. I tillegg må du leie batteri for noen hundrelapper i måneden, men da er du til gjengjeld lovet veihjelp, selv om stoppen skyldes flate batterier.

Hva den skal koste i Norge er foreløpig helt i det blå, vi er nemlig ikke et av de 11 landene som får tilgang til Zoe i denne runden.

Etter den europeiske NEDC-syklusen har Renault fått målt rekkevidden for ZOE til 210 kilometer, men de er kjappe til å fortelle at realistisk rekkevidde ved vanlig bruk er 100 til 150 kilometer, avhengig av klima og kjørestil.

Et nyutviklet system regenererer så godt som all bremsekraft og bruker denne for å lade batteriene. Når føreren tråkker inn bremsepedalen balanserer systemet effekten fra elmotoren med selve bremsene for å lade batteriene optimalt.

Zoe har også en liten varmepumpe som holder batteriforbruket så lavt som mulig når man anvender klimaanlegget. Pumpen leverer 2 kW kjøling og 3 kW oppvarming, ved bare å bruke 1 kW strøm.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Michelin har utviklet en serie spesialdekk for elbiler, og disse er med på å forlenge rekkevidden.

Avhengig av hva slags kurs man har tilgang på, fullader man batteriene på Zoe i løpet av en halv (63 Ampere 3-fas kurs) til 9 timer (16A standard kurs).

Zoe er en del mindre enn Nissan Leaf, men vesentlig større enn en Mitsubishi i-Miev (se tabell under). Den ligger også mellom de to med hensyn til ytelser.

Lille Zoe hadde nok passet godt inn i den norske elbilparken, men det fins det i skrivende stund altså ingen planer om så vidt vi erfarer.

Zoe og konkurrentene:

Tekst

i-Miev

Zoe

Leaf

Lengde (cm)

347

408

444

Bredde (cm)

147

173

177

Høyde (cm)

161

157

155

Akselavst. (cm)

255

259

270

Bagasjerom (l)

235

338

330

Ant. seter

4

5

5

MOTOR:

 

 

 

Effekt (kW/hk)

47/64

65/88

80/109

Dreiemoment (Nm)

180

220

280

Mer om Renaults elbiler:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: