img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Krymping i praksis
FØRSTEINNTRYKK: Ford lanserer en ny serie 3-sylindrede turbomotorer med et slagvolum på under literen. De betegner dette som sin viktigste nyhet på motorfronten på mange år, og regner med at de små motorene blir virkelig volumselgere.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Stadig strengere utslippskrav har tvunget bilprodusentene til å tenke nytt. Små motorer med pustehjelp har vist seg som en fornuftig løsning.

Ford Motor Norge tror minst hver fjerde Focus-kundene vil velge en av disse motorene, og vi ser ikke bort fra at de kan få rett.

Det beste fra to verdener
De kompakte motorene kombinerer nemlig kjøreglede med lavt forbruk. De har bunndrag på nivå med en dieselmotor, men gir også bra skyv på høye turtall. Dermed bør de tilfredsstille en bred kundeskare, enten de har diesel- eller bensinmotor i dag.

Ford tilbyr sin nye EcoBoost 1-liter til Focus i to versjoner – en 100-hesters utgave i kombinasjon med 5-trinns girkasse og en 125-hesters med 6-trinns kasse. Førstnevnte har et snittforbruk på 0,48 liter på mila mens 125-hesteren klarer seg med en halvliter.

Positivt overraskelse
Vi skal medgi at vi ikke akkurat sitret av spenning for å prøve 1-liters motorer i en såpass stor bil som Focus. La meg med en gang medgi at vår skepsis raskt ble gjort til skamme da vi tok plass bak rattet.

Motoren er meget stillegående i en godt støydempet Focus. Den responderer lovende ved kjapp akselerasjon, og ute på landeveien legger vi inn et høyt gir og gleder oss over moment ut av kurver og selv i høye hastigheter på motorvei.

SE VIDEO SOM FORKLARER DETALJENE

Brer om seg
Focus er første modell som tar i bruk de nye motorene, siden vil de komme i C-Max og den nye B-Max. Det skulle ikek forundre meg om den etter hvert kommer i enda større og tyngre modeller.

Med gunstige priser, lavt forbruk, stille gange og uten et partikkelfilter som må brennes av jevnlig, ser vi ingen grunn til at man ikke skal vurdere en av disse motorene fremfor en tilsvarende priset dieselvariant.

Ford EcoBoost kombinerer nemlig det beste fra to verdener, effekten fra bensinmotoren og momentet fra dieselmotoren.

Fakta Ford Focus Trend 1,0 EcoBoost 125 hk

Motor:

3-sylindret turbo bensin, 999 ccm

Effekt:

92 kW (125 hk) v/6000 o/min,
170 Nm (200 m/overboost) v/1400-4500 o/min

L/B/H:

435/182/148 cm

Akselavstand:

264,8 cm

Egenvekt:

1195

Bagasjerom:

363-1148 liter (VDA)

0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

193 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mil

CO2:

114 g/km

Pris:

kr 233.800

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: