Lamborghini : Lambos første SUV - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Lambos første SUV
Urus overrasket. De fleste trodde vel at en Estoque-inspirert firedørs frontmotorbil skulle bli Lambos tredje modell-linje. I stedet slår de til med sin utgave av Q7.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Før dere begynner å skrive rasende brev om kunnskapsløse skribenter: jo da, jeg husker LM-modellene, men de var ikke SUV’er – de var vanvittig hysteriske ørkenbomber, uten noen særlig Utility-faktor. Men de satte jo en standard som ingen har levd opp til i etterkant, i hvert fall ikke før noen gjorde alvor av skikkelige Nitro-Hummer.

Urus er derimot en SUV, av den typen Ferrari oftere og oftere sverger på at de aldri vil bygge «fordi det ville ødelegge merkevaren». 

Nå snakker Lamborghini på ramme alvor om 3.000 Uruser (Uri? Her har jeg et nytt flertallsproblem) i året. Med andre ord, mer enn dagens produksjonstall. Og med skikkelig profitt i bånn – jeg er litt usikker på i hvilken grad det vil ødelegge noe som helst.

Skikkelig profitt? Det vet jeg selvfølgelig ikke, men Stefan Winkelmann, Lamborghinis tyske høvding, sa høyt og tydelig at med denne nye modellen skal Lamborghini i større grad gjøre bruk av gruppe-synergier.

Det betyr for eksempel ganske sikkert at akkurat som Bentleys SUV (som også sto i Beijing – og der snakket de om 5.000 i året) skal Urus benytte arkitekturen til den kommende Q7.

Da har vi jo også Cayenne og Touareg (Urus har samme akselavstand som disse) inne i denne maxi-SUV-familien, og kan på alvor begynne å snakke volum – og synergi.

Det betyr nok sikkert at vi vil finne Gruppens motorer i denne bilen også – det er jo nok å ta av. Ikke minst, og mest spennende, en kommende V8 med biturbo eller kompressor, som vil avlevere godt under 200 g CO2 per kilometer.

Slik den står i Beijing fortelles det om 600 hk og best-i-klassen utslipp, men jeg tviler på at det er en av Lambos egne V12-motorer som er skohornet inn der.

Men forslag om en skikkelig monster-turbodiesel ble avfeid. Kanskje ikke så underlig, man regner med at 50 prosent av produksjonen vil ende i USA, og en meget stor del av resten i diesel-averse markeder som Kina og Russland.

LB736 er prosjektnavnet på denne nye bilen som er lovet på markedet innen 2015. Og, for ordens skyld, Urus er også en okse. Ifølge Lamborghini ser den ut som noe midt i mellom en skikkelig tyrefekterutfordring og en trekk-okse.

Ifølge annet tilgjengelig materiale heter imidlertid Urus egentlig Aurochs, og det sist kjente eksemplaret av den nå utdødde arten forlot gressplenen sin i Polen i 1627. Skallen befinner seg nå i den kongelige samlingen i Livrustkammaren i Stockholm.

Kanskje et passende lokale når produksjonsmodellen endelig skal presenteres – eller er det ikke noe morsomt å bli minnet på at arten allerede for lengst er utdødd?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: