Mercedes-Benz GL: AMGs potente 7-seter - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
AMGs potente 7-seter
For første gang har AMG lagt sine hender på den største SUVen i Mercedes-familien. Resultatet blir en av verdens mest potente 7-setere.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

I dag er GL 500 4Matic toppmodellen i GL-familien, men for de som syns 388 hester og 530 Newtonmeter blir for spinkelt, kommer nå AMG med løsningen.

Her har de lagt sin kraftige V8 biturbo under panseret. Resultatet er imponerende 557 hestekrefter og et dreiemoment på 760 Newtonmeter.

På tross av en dødvekt på nærmere 2,5 tonn gjør den null til hundre på 4,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til de obligatoriske 250 km/t, og den klarer seg med et snittforbruk på 1,23 liter på mila, som er svært respektabelt med slike ytelser.

Påvirkelig
Kreftene fordeles til de fire hjulene gjennom en 7-trinns AMG Speedshift Plus 7G-Tronic girkasse med tre modi. Innstilt på C for Controlled Efficiency er start/stopp-funksjonen aktiv, girskiftene er myke og foregår ved lave turtall, samt at du normalt starter i andre gir.

Velger du S for Sport eller M for Manuell kobles start/stopp-funksjonen ut og girskiftene foregår ved vesentlig høyere turtall med kjappere respons. Når du girer opp, stopper tenning og innsprøyting et kort øyeblikk, noe som ifølge AMG skal gi en akustisk opplevelse.

4Matic fordeler normalt kreftene 40:60 til front- og bakhjul for å gi dynamiske kjøreegenskaper. Videre er bilen utstyrt med AMG Ride Control sportsoppheng med Airmatic – som består av luftfjæring, spesielle dempere, automatisk nivåkontroll og adaptiv demping.

Komfort til sport
Aktive stabilisatorer sørger for maksimal stabilitet ved aggressiv kjøring i kurver. Stabilisatorer, demping og fjæring tilpasser seg kjøresituasjonen for å gi optimal komfort og sikkerhet.

Føreren kan selv velge mellom tre nivåer for hjulopphenget og den elektromekaniske styringen – Comfort, Sport og Sport plus.

Luftfjæringen er hastighetsfølsom og reduserer bakkeklaringen samtidig som styringen strammes når farten stiger for å øke stabilitet og minske luftmotstand.

Standard felger på GL 63 AMG er 21-tommere, med dekk i dimensjon 295/40 R21. Bremsene har ventilerte og perforerte skiver i dimensjon 390 x 36 mm foran og 345 x 26 mm bak.

Tøffe detaljer
Eksteriørt skiller AMG-modellen seg fra sine søsken med en lav front med store luftinntak, bredere skjermer, og to doble eksosrør.

Også interiøret er påkostet med syv skinnseter, elektrisk justerbare sportsseter med massasje foran, sportsratt med girhendler i aluminium og fire runde instrumentklokker.

Utstyrsnivået er høyt, med bl.a. parkeringsassistent, Attention Assist som sjekker at du holder deg våken, intelligente bi-xenon lys, aktiv pre-crash, elektrisk soltak, sidevind-assistent og 3-sone klimaanlegg.

GL 63 AMG kommer på markedet i november, og du må regne med å punge ut drøyt 2,5 millioner om du vil sikre deg et eksemplar.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: