Mazda MX-5: Årets sommerflirt - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Årets sommerflirt
NETTKJØRT: For tredje år på rad tilbyr Mazda en spesialutgave av MX-5. Trolig har du aldri tidligere fått så mye kjøreglede for pengene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Når det er snakk om nye biler, fins det ingen alternativer som gir så mye åpen kjøreglede for pengene som en MX-5.

Heldigvis for oss kjøreglade har Mazda lansert nye spesialutgaver hver vår de tre siste årene, slik at vi har hatt glimrende påskudd til nok en prøvekjøring.

Kampanjene startet i forbindelse med 25-årsjubileet til MX-5 med nedsatt pris og pakketilbud på roadsteren. I fjor var det Roadster / Coupé – modellen med automatisk hardtop – som var på tilbud, og i år kan du velge hvilken av de to du foretrekker.

Godt utstyrt
Aldri har du fått så mye MX-5 for pengene som nå. Ifølge Mazda er verdien av tilleggsutstyret du får med nesten 50.000 kroner.

Vi nevner i fleng 17-tommers spesialfelger, sportsseter i lekkert Havana-brunt skinn, aluminiumspedaler, automatisk klimaanlegg, cruise control og - for første gang i MX-5 - integrert navigasjon med berøringsskjerm fra TomTom.

De som er vant til å betjene en TomTom vil umiddelbart prikke seg frem på den 5,8-tommer store skjermen. Og selv innbarka MX-5-fans vil nok benytte seg av cruise control på typiske transportetapper.

Det er mulig den har vært der tidligere, uten at vi har lagt merke til det, men utetemperaturmåler er praktisk i en åpen bil. Den sitter sammen med kilometertelleren, men røde tall på rød bakgrunn er ikke spesielt leservennlig, så det er godt mulig vi rett og slett har oversett den.

Ingen bombe
Det er 1,8-literen med 126 hk som danner grunnlaget for spesialmodellen. Den er ingen rå sprinter, men er såpass fleksibel at den fungerer greit i den lette roadsteren og gir mye kjøreglede på typisk norsk, svingete landevei.

Den presise styringen og kjappe giroverføring i MX-5 er elementer mange vesentlig dyrere biler er milevis unna. Lavt tyngdepunkt og god vektfordeling mellom front- og bakaksel gjør bilen meget leken og smidig.

Så hvis du klarer deg med to seter og begrenset bagasjeplass, er MX-5 absolutt en bil å vurdere. Med automatisk hardtop er den også klar for norsk vinter, uten at du trenger å forta andre inngrep enn å trykke på en knapp.

Fakta Mazda MX-5 Sport Edition Roadster Coupé

Motor:

4-syl. rekke, 1798 ccm

Effekt:

93 kW (126 hk) v/6500 o/min,
167 Nm v/4500 o/min

L/B/H:

402/172/126

Akselavstand:

233 cm

Egenvekt:

1155 kg

Bagasjerom:

150 liter (VDA)

0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

198 km/t

Snittforbruk:

0,70 l/mil

CO2:

167 g/km

Pris:

kr 308.000*

*Ønsker du MX-5 Roadster med kalesje i stedet, kan du ifølge Mazda trekke fra kr 10.000, men det er få forhandlere som lagerfører denne

Konkurrenter: Mini Roadster (tilsvarende pris), BMW Z4 og Mercedes SLK (dobbel pris)

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: