Volvo S60: Volvo utfordrer de sprekeste - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Volvo utfordrer de sprekeste
Volvo har samarbeidet med racerbilspesialistene hos Polestar om å bygge en ekstrem S60 til en kresen kunde.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Polestar er selskapet som siden 1996 har bygget og driftet Volvos racerbiler – først i BTCC og så i STCC og den nye TTA-serien. Det startet med en 850 mens årets nykommer er basert på S60.

Og det var årets racerbil som inspirerte Polestar til å bygge en spesialutgave av S60 for gatebruk. Resultatet er en bil som utfordrer de råeste modellene fra tyske konkurrenter, som BMW M3 og Mercedes C63 AMG.

Kraft og komfort
Hovedhensikten under utvikling av bilen var å kombinere de komfortable egenskaper man forventer å finne i en Volvo med massive krefter og sportslige kjøreegenskaper.

Man tok utgangspunkt i Volvos T6-motor – en treliters rekkesekser. Ved hjelp av en Garret turbo økte man effekten til 508 hk og maks dreiemoment til 575 Newtonmeter.

Omsatt i ytelser gir det en akselerasjon til 100 km/t på 3,9 sekunder og en potensiell toppfart på 300 km/t.

Perfeksjonisme
Men det er ikke bare motoren som er tunet opp – bilen er senket med 30 mm og gjort 20 mm bredere. Sporvidden er økt med 20 mm foran og 40 mm bak.

Vekten er redusert med ca. 100 kg og aerodynamikken er fintunet for å gi minst mulig luftmotstand og best mulig marktrykk i høye hastigheter.

Blant annet er det integrert en karbonfiber diffusor i bakfangeren, en lav frontspoiler med store luftinntak og en større hekkspoiler.

19-tommers felger har dekk i dimensjon 265/30 R19, og gjennom felgene titter man inn på kraftige Brembo-bremser – 380 mm ventilerte skiver med 6-pots calipere foran og 302 mm skiver bak.

Innendørs er det Polestar-designede seter med god sidestøtte, Alcantara omslutter steder hvor godt grep er viktig – som på ratt, girkule og seter. Senterkonsollen er senket for å gi god håndtering av girspaken.

Eksklusiv
Volvo og Polestar har tidligere samarbeidet om en spesialversjon av C30, men denne ble aldri noe mer enn en prototyp bygget i ett eneste eksemplar selv om mange potensielle kunder ønsket å kjøpe den.

Foreløpig er også S60 Polestar bygget i ett eneste eksemplar, men denne gangen til en kunde som var blant de ivrigste budgiverne på C30 Polestar.

- Om vi skal bygge flere biler er et åpent spørsmål. Først og fremst ønsker vi tilbakemeldinger basert på denne første prototypen, sier Polestar i en pressemelding, uten så mye som å antyde hva herligheten ville koste.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: