-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Følger strømmen
Hva er forbruket, egentlig, på ladbare hybridbiler ved normal kjøring? Allerede nå har vi testet Prius Plug-in som kommer til Norge på sensommeren, og vi tok med både Opel Ampera og en helt vanlig BMW 320d. Resultatet ble som ventet
Først publisert i Bil 5-2012.
Moderne begreper som rekkeviddefrykt og ladetidfrykt følger med på lasset hvis du anskaffer elbil.
Velger du hybrid, en løsning som kombinerer elmotor med en forbrenningsmotor, fjerner du denne angsten samtidig som du fortsatt har mye av miljøsamvittigheten i behold.
Men hvor stort sprik er det mellom teori og praksis når det gjelder forbruk? Som vi tidligere har pekt på flere ganger, er det lite samsvar mellom forbruket man oppnår i praksis ved vanlig kjøring og det offisielle forbruket som måles i den laboratoriebaserte EU-syklusen.
EU-syklusen, som bestemmer CO2-tallet som ligger til grunn for avgiftsberegningen, er en fiktiv kjøretur på variert landevei som varer i 1180 sekunder, det vil si knapt 20 minutter. «Kjøreturen» i laboratoriet foregår uten bruk av lys, klimaanlegg og radio, og er gunstig for ladbare hybrider fordi syklusen er så kort.
Ulike hybrider
De to hybridene vi har med i testen, representerer to forskjellige prinsipper. Prius Plug-in lades fra strømnettet til en rekkevidde på ca 25 km med batteridrift. Når batteriet er tomt, starter bensinmotoren automatisk og lader opp batteriet igjen.
Under kjøringen veksler bilen automatisk mellom ulike driftsformer avhengig av hastighet og veiforhold. Noen ganger går den bare på strøm, andre ganger bare på bensin, mens ved pådrag er både elmotor og bensinmotor i drift.
Opel Ampera står for et helt annet prinsipp. Så pussig det enn kan høres, drives bilen bare av strøm. Likevel trenger du ikke frykte rekkeviddespøkelset. Ampera er en elbil med rekkeviddeforlenger (eng. Range Extender).
To sammenkoblede elmotorer har en samlet ytelse på 111 kW, eller 150 hk. De får strøm fra en batteripakke med 288 celler (Li-Ion 16 kWh) som er plassert som en T under baksetet og fremover der andre biler har kardangakselen.
I tillegg til elmotorene har Ampera en 1,4-liters bensinmotor som gir 86 hk, og den driver en generator som i sin tur forsyner elmotoren med strøm. I motsetning til i Prius, driver altså ikke bensinmotoren på noe tidspunkt selve bilen, bare generatoren.
I miljøets navn ville det selvfølgelig vært politisk korrekt å legge opp en testrute etter hvor det finnes ladepunkter i landet. Hverdagen er dessverre ikke slik, og tidligere erfaringer har vist oss at det langt fra er enkelt å finne en stikkontakt langs veien når man trenger en.
Testen er derfor lagt opp slik at vi får et realistisk bilde av forbruket når det ikke er anledning til hyppige ladestopp underveis – med andre ord en vanlig dag for mange bileiere.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Ampera
- Toyota Prius
- BMW 320d
- Testforbruket
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Opel Ampera
- Testvurdering og poeng Toyota Prius
- Testvurdering og poeng BMW 320d