Honda CR-V: På veien med ny CR-V - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
På veien med ny CR-V
FØRSTEINNTRYKK: For Honda Norge er det meget viktig at denne modellen blir en suksess. Vi er i Tyskland og kjører nye CR-V.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Tradisjonelt er dette Hondas bestselger i Norge. Honda var forut for sin tid da de lanserte sin første CR-V på Tokyo Motor Show i 1995, og da salget i Europa startet i 1997 var konkurransen minimal.

I dag er situasjonen en helt annen – «alle» produsenter har minst en kompakt SUV, eller crossover. Dette er biler som primært kjøres på asfalt, men som også i varierende grad tar seg frem på røffere underlag og norsk vinterføre.

Hittil i år er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 425 nye CR-V, i et SUV-marked på totalt 23.743 biler. Det er et tall Honda-importøren neppe er spesielt fornøyd med. De har derfor stor tillit til at den nye modellen skal løfte dem tilbake til gamle høyder.

Kjente motorer
Nye Honda CR-V leveres med tilsvarende motorer som dagens modell, en for diesel og en for bensin. Bensinmotoren er en 2,0 i-VTEC med 155 hestekrefter og et dreiemoment på 192 Newtonmeter. Den kan leveres med for- eller firehjulsdrift.

Diselmotoren er 2,2 i-DTEC, har 150 hestekrefter og 350 Newtonmeter og leveres kun i kombinasjon med firehjulsdrift.

Begge motorene har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan mot pristillegg leveres med 5-trinns automat.

Modernisert
Bil-redaktør Stein Pettersen er i München-området for å kjøre nye CR-V i disse dager, og vi tok en prat for å høre hans førsteinntrykk etter noen mil på veien.

- I dag har jeg for det meste kjørt en bil med diesel og manuell girkasse, og det er jo i utgangspunktet en kombinasjon vi kjenner godt fra den utgående modellen. Det er en helt ny bil med en moderne design, sier Stein.

- Kvaliteten virker å være løftet flere hakk, interiøret er ryddig og det er god plass til fire voksne, selv baksetet er komfortabelt. Man sitter lavere, nesten som i en stasjonsvogn, justeringsmuligheter av sete og ratt er gode og bilen føles rommelig og godt støyisolert.

- I tillegg har den segmentets største bagasjerom på hele 589 liter. Og dette har Honda på mesterlig vis greid å få til uten at bilen er større enn forgjengeren, snare litt lavere og kortere, sier Stein.

Redningsplanke
Den norske Honda-organisasjonen har slitt med å oppnå ønsket volum de siste årene – er nye CR-V bilen som skal redde dem?

- De har stor tro på nye CR-V, og målet er å selge 2000 biler i løpet av de første 12 månedene. Salget starter 1. november, og Honda forventer en 50/50 fordeling på bensin / diesel. Det skyldes blant annet at bensinmotoren kan leveres med forhjulsdrift og dermed blir rimeligste alternativ.

- Prisen blir ikke klare før om et par uker, men Honda-sjef Anders Henni regner med at dieselprisene blir omtrent som i dag, mens biler med bensinmotor blir noe rimeligere.

Mer på gang
To valgmuligheter på motorfronten er ikke spesielt imponerende. Har Honda mer på gang?

- Ja, neste år får de et rimeligere alternativ når det lanseres en 1,6-liters moderne dieselmotor. Den kommer i Civic-modellene tidlig på året, men neste sommer kommer den også i CR-V. Da kan de som foretrekker diesel regne med vesentlig lavere priser, for trolig vil denne tilbys med forhjulsdrift, og kanskje kun det, avslutter Stein.

De tøffeste konkurrentene for Honda blir trolig de koreanske modellene som har hatt en fantastisk vekst de siste årene. Dessuten gjør både Subaru og Mazda det meget bra med sine nykommere, XV og CX-5.

Priser Honda CR-V:

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: