BMW 1-serie: BMWs nye hot hatch - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
BMWs nye hot hatch
FØRSTEINNTRYKK: Et år etter lanseringen kommer nye BMW 1-serie nå også i tredørsutgave. Den skal lokke entusiaster med et mer sportslig utseende. Vi har kjørt toppmodellen M135i.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Noen setter utseendet foran de praktiske sidene når de velger seg ut en ny bil, derfor lanserer BMW nå 1-serien i 3-dørsutgave.

Den er sporty med sine lange dører med rammeløse vinduer og sidepaneler som fremhever skjermbuen over bakhjulene. De sportslige sidene kommer enda tydeligere frem når man velger SportLine- eller smeller til med en M Sport-pakke.

Målene er identiske for utgavene med tre og fem dører, og kunden kan velge om han vil ha to separate seter eller sofa for tre i baksetet. Med lanseringen av tredørsutgaven får 1-serie (også 5-dørs) en ny innstegsmodell, 114i med 102 hk.

M Performance
Men heldigvis fins det også et nytt alternativ i den andre enden av skalaen – M 135i. Dette er første 1-serie fra BMW M Performance.

Den velkjente 3-liters bensin rekkesekseren med TwinPower turboteknologi benyttes i mange BMW-modeller, opp til de største og tyngste. Dermed sier det seg selv at denne kraftpakken gjør den kompakte 1-serien til en virkelig «hot hatch».

Fjæring, chassis og bremser er tilpasset den spreke motoren, og diskret M-styling og redusert bakkeklaring gjør at man ikke trenger å være spesialist for å se at dette er en BMW som ikke er helt standard.

For deg som må tenke mer på de praktiske egenskaper – M135i får du også i 5-dørsutgave.

Ikke helt M
M135i og de øvrige M Performance-modellene er mindre ekstreme enn de rene M-modellene, og skal fungere som brobyggere mellom disse og de vanlige BMW-modellene.

Om vi skal sammenligne M Performance med modeller fra en konkurrent, er nok det mest nærliggende å skule mot S-modellene fra Audi.

Kjøreegenskapene i M135i er sportslige, men ikke så ekstreme at det går nevneverdig på bekostning av komfort. Lyden fra sekseren er herlig, og du skal være ganske umusikalsk for å oppfatte dette som støy snarere enn skjønn musikk.

Gode sportsseter, et tykt, deilig ratt, elegante detaljer og valgmuligheter med hensyn til demping, styring, gassrespons og girskift, gjør M135i til en allrounder som fungerer like bra på langtur som når du vil leke deg gjennom en svingete landevei.

Fakta BMW M135i Sportautomat

Motor:

6-syl. turbo bensinmotor, 2979 ccm

Effekt:

235 kW (320 hk) v/5800 o/min.
450 Nm v/1300-4500 o/min.

LxBxH:

434 x 177 x 141 cm

Akselavstand:

269,0 cm

Egenvekt m/fører:

1515 kg

Bagasjerom:

360-1200 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,9 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,75 l/mil

CO2:

175 g/km

Pris:

kr. 763.800

Konkurrenter: For tiden ingen, men både Audi S3 og Mercedes A45AMG kommer.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: