Audi A3: Audis viktigste i 2013 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Audis viktigste i 2013
FØRSTEINNTRYKK: Den viktigste bilmodellen for Audi-importøren neste år, blir den kommende A3 Sportback. Vi har kjørt den i Frankrike.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

I februar er Audi A3 Sportback på plass hos de første kundene her hjemme, en bilmodell som importøren regner med vil stå for 90 prosent av A3-salget. Med en forventning om å selge 2000 på årsbasis, betyr det at Sportback-varianten alene skal selges i 1800 eksemplarer.

Selv om utvendig design ikke er revolusjonerende, er nykommeren en helt ny bil, med mer sporty linjeføring og en akselavstand som er strukket 5,8 cm sammenlignet med forgjengeren. Akselavstanden er med andre ord identisk med den nye Golf.

Bredt motorprogram
På lanseringstidspunktet er to motorer klare, nemlig de to bensinmotorene 1.4 TFSI med 122 hk og 1.8 TFSI med 180 hk. Sistnevnte er kombinert med S tronic-gir.

Men bare én måned senere følger den billigste varianten på menyen, nemlig 1.6 TDI med 105 hk. Den har et CO2-utslipp på beskjedne 99 g/km, og får en startpris på 278.900 kroner.

I april følger 1.4 TFSI med 140 hk, en motor som er kombinert med CoD, altså Cylinder on Demand, hvor to av sylindrene stenges av ved lave belastninger for å spare drivstoff.

Motorprogrammet er ikke komplett før i august. Da er nemlig quattro på plass i kombinasjon med de to største motorene. Samtidig er den aller minste bensinmotoren på plass, en 1,2-liter med 105 hk. Ingen av disse tre variantene får noen prisantydning før utpå nyåret.

Friske kjøreegenskaper
På plass bak rattet får vi meget positive tilbakemeldinger fra både rattet og hjulopphenget etter hvert som vi legger milene bak oss under vårt første møte med bilen på sør-franske veier. Den kjører svært godt, både på motorvei og når veiene blir mer svingete og krevende.

Den sportslige følelsen er naturlig nok mest fremtredende når vi kjører bilen med de to største motorene som er tilgjengelige under introduksjonen, nemlig 1.8 TFSI med 180 hk og 2.0 TDI med 150 hk.

Da vi så velger den minste motoren på menyen, en variant som sikkert blir den mest solgte dieselutgaven her hjemme, nemlig 1.6 TDI med 105 hk, blir vi nesten like imponert – i hvert fall når vi tar prisen i betraktning.

Med sitt dreiemoment på 250 Nm vil den motoren gjøre nytten på det aller meste av norske landeveier. Selv i lange, seige motbakker på motorveien, akselererer den kjapt og lett og drar i fra mer saktegående trafikk, uten at støynivået er sjenerende.

Elektronikk-snacks
Et bredt utvalg av førerstøttesystemer, som tidligere var forbeholdt Audi A6 og A8, er nå tilgjengelig som ekstrautstyr på A3. Dette gjelder for eksempel bremseassistent med full stopp under 30 km/t, adaptiv cruise control, LED-hovedlys samt parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera.

Når A3 Sportback entrer banen på nyåret, hvor ferskvarer som Golf, Mercedes A-Klasse, BMW 1-serie og Volvo V40 allerede frister kundene, er det bare å slå fast: Det blir tøff konkurranse i kompaktklassen også neste år.

 

FAKTA Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm

Effekt:

90 kW (122 hk) v/5000 o/min.
200 Nm v/1400-4000 o/min.

Mål:

431 x 179 x 143 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,6 cm

Egenvekt m/fører:

1300 kg

Bagasjevolum:

380 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,3 sek.

Toppfart:

203 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mil

CO2-utslipp:

116 g/km

Pris fra:

kr 300.200

Lansering i Norge:

Februar 2013

 

Konkurrenter: BMW 1-serie, Lexus CT 200h, Mercedes A-Klasse, Volvo V40 – og nye VW Golf.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: