Mini Cooper: Den ultimate Mini - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Den ultimate Mini
FØRSTEINNTRYKKET: Mange elsker de nærmest gokart-lignende kjøreegenskapene i en Mini. Aldri har de kommet bedre til rette enn i Mini John Cooper Works GP. Vi har kjørt den lille bomba på bane.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jeg hadde gleden av å kjøre forgjengeren for seks år siden (LES HVA VI SKREV DEN GANG), en hylende og rå opplevelse. Jeg var derfor spent på om Mini kunne gjenskape den samme følelsen i en ny modell som er større, tyngre og bygget for mer komfort.

La meg si det med en gang – min tvil ble gjort til skamme.

Samleobjekt
GP2, eller Mini John Cooper Works GP som er det offisielle navnet, ble lansert på Paris-utstillingen sist høst. Og som med GP1 lover Mini at dette er en bil som skulle lages i et meget begrenset opplag på 2000 eksemplarer.

Det begrensede opplaget er i seg selv godt nok motiv for mange såkalte entusiastiske samlere til å skaffe seg et eksemplar – men la oss håpe de fleste bilene havner på hendene til entusiaster som vet å sette pris på og utnytte de ekstreme ytelsene i stedet for å plassere dem på stallen i en skrytegarasje.

Litt her og litt der
Med utgangspunkt i den sprekeste gate-Minien, John Cooper Works, har spesialistene i det Mini-eide selskapet tunet og perfeksjonert disse 2000 eksemplarene. Baksetet er fjernet som ett av flere grep for å spare vekt.

Selv om motoren har samme effekt som i JCW-utgaven, er den modifisert på flere områder.

Den yter 218 hestekrefter ved 6000 omdreininger mens maks dreiemoment på 260 Newtonmeter er til stede allerede ved 1750 omdreininger. Trenger du mer punch kan overboost-funksjonen gi deg 20 ekstra Nm fra 2000 o/min.

Racerigget
Hjulopphengningen er justerbare coilovers som kan senkes inntil 20 mm, og bilene har ekstra kraftige bremser utviklet på racerbanen – 5-pots caliper og ventilerte skiver med en diameter på 330 mm og en tykkelse på 25 mm foran, skiver på 280 x 10 mm bak.

John Cooper Works har utviklet superlette 17-tommers felger til GP2, på disse monteres sportsdekk med meget godt grep i 215/40 R17. Skal du primært bruke bilen på vei og ønsker litt mer komfort, kan du velge 205/45 R17 på de samme felgene.

Velbalansert
Med en vekt på 1160 kg er GP2 en av de letteste sportsbiler i klassen. Den fine balansen mellom motor, hjuloppheng og aerodynamikk er fintunet under bøttevis av testrunder på Nordsløyfa.

Her har den for øvrig notert en rundetid på 8 minutter og 23 sekunder, bedre tid enn mange sportsbiler i vesentlig høyere prisklasse, og 18 sekunder raskere enn forgjengeren. Null til hundre går på 6,3 sekunder og toppfarten er oppgitt til 242 km/t.

Selvsagt har bilen elektroniske hjelpemidler, og like selvsagt kan disse kobles ut når du skal utfolde deg på en bane. En elektronisk differensialbrems (EDLC) bremser hjulet i innersving, men kreftene som normalt går til spille, sendes i steget til det hjulet som har yttersporet.

Lett å gjenkjenne
De 2000 Mini John Cooper Works GP har alle et identisk utseende. Karosseriet er lakkert i Thunder Grey Metallic, med knallrød kontrastfarge rundt panser, på luftinntak og speilhusene. Langs sidene har den striper med GP-logo.

Blant standardutstyret på GP2 inngår xenon lys i svart innfatning, tåkelys, sotede ruter, klimaanlegg, DSC stabilitetskontroll med en spesiell GP-modus, og en sportsknapp.

Aerodynamiske detaljer omfatter en stor frontspoiler, sideskjørt, stor takspoiler og en diffuser – ikke bare for utseendets skyld, men også for å sørge for maks marktrykk i høye hastigheter.

Recaro-seter sørger for maks støtte til fører og “co-driver” i kjappe kurver, mens et bagasjenett sørger for at du ikke får bagasjen i bakhodet ved har oppbremsing.

Sportsrattet er tykt og skinnkledd for å gi godt grep, og det mørke taktrekket understreker bilens sportslige sider.

Foredlet
Jeg husker mine dager i originalen med stor entusiasme. Etter noen kjappe runder på bane er jeg trygg på at GP2 tar deg minst like raskt rundt en bane som forgjengeren.

Du kan bremse vesentlig senere enn du tror, og holde høy fart gjennom kurvene uten antydning til slipp.

Riktignok er den hylende kompressoren erstattet med en turbo, men hva gjør vel det så lenge resultatet er en mer kjørbar motor og en bil som bare ber om å bli kjørt hardere og hardere jo mer du lærer den å kjenne.

Trolig vil du og din co-driver også sette pris på litt mer komfort på vei til og fra trackdayen.

Ev vanlig Mini John Cooper Works koster kr 432.300 – du må regne med å koste på noen titusener dersom du skulle klare å sikre deg en GP2.

Fakta Mini John Cooper Works GP

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

160 kW (218 hk) v/6000 o/min.
260 Nm v/1750-5750 o/min.

LxBxH:

377 x 168 x 139 cm.

Akselavstand:

246,7 cm.

Egenvekt m/fører:

1235 kg.

Bagasjerom:

Ca 723 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,3 sek.

Toppfart:

242 km/t.

Snittforbruk:

0,71 l/mil.

CO2:

165 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: