Land Rover Freelander: Kongen på hytteveien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
102 bilder i galleri
Kongen på hytteveien
FØRSTEINNTRYKK: Land Rover Freelander har kommet i skyggen av den store suksessen Range Rover har hatt med Evoque det siste drøye året. Nå har Land Rover gitt kompakt-SUVen en ansiktsløftning.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Chassis og motor er fortsatt det samme for Freelander. Det vil for norske kunder i størst grad bety diesel, men også den superfine firesylindrede bensinmotoren som vi også finner i Evoque får mer, og fortjent, oppmerksomhet.

Dieselmotoren støyer litt ved lave turtall, men ute på landeveien glemmer du lett hva slags drivstoff du bruker.

Dagens Freelander kalles 2, etter denne oppgraderingen kunne den fint blitt kalt Freelander 2,5.

Når jeg står på utsiden av er det lett å se at man har ønsket å gjøre Freelander til en «mini» Range Rover. Den har fått samme LED-kjørelysene med de overlappende sirklene i frontlampen.

Baklysene har fått en LED-behandling som bidrar til at bilen ser dyrere ut. Grillen har også fått et mer premium utseende, og trekker også linjene til storebror.

Oppgradert
Innvendig har definitivt Freelander fått en fortjent oppgradering. Noen detaljer er hentet fra Evoque, som at det runde hjulet som tidligere styrte Terrain Response, har blitt byttet ut med pilknapper. Innføring av elektronisk parkeringsbrems bidrar også til oppgraderingen.

Resultatet er at interiøret føles mer premium enn tidligere, fortsatt ikke så designlekkert som i Evoque, men så ønsker da også Land Rover at Freelander skal fremstå som en bil som virkelig kan brukes, også utenfor vanlige veier.

Bak rattet i toppmodellen HSE er det imidlertid lite å sette fingeren på, med skinnseter, stort stereoanlegg med 7-tommers berøringsskjerm og 19-tommers hjul, er det ikke mye å klage på.

Multifunksjonsverktøy
Ute på landevei med varierende underlag viser Freelander oss igjen at den er superkomfortabel – særlig når veien virkelig begynner å bli rufsete. 19-tommerne som våre biler var utstyrt med er faktisk mer følsomme for små ujevnheter på asfalt enn på hullete grusvei.

Styrefølelsen er litt isolert, og Freelander krenger litt når du presser den i svinger, men det er litt av prisen å betale for den gode komforten. Resultatet er en kjørestil som matcher Land Rover-imaget godt.

Freelander er imidlertid mer enn bare en opptøffet stasjonsvogn.

Jeg befinner meg midt i de canadiske skogene, ved foten av Mont-Tremblant, på vei gjennom en skogsløype som ligger betydelig over de fleste norske hytteveier i vanskelighetsgrad. Etter først å ha vadet over en dam går veien inn gjennom skogen over noen hindre som virkelig setter firehjulsdriftsystemet på prøve.

Systemet som hjelper deg ned bratte og glatte bakker fungerer også når bilen står i revers, genialt om du skulle ha havnet opp en vei som viste seg å være blind.

Selv på 19-tommers vinterhjul klatrer Freelander over hindringene, bakkeklaringen har ikke noe problem med sluddfylte hjulspor, og selv med seriøst hjulløft med etterfølgende vipp føles det hele supertrygt.

Konkurransen er beintøff i denne klassen, men plukker du en mørk grønn metallic Freelander får du fremkommelighet og stil uten noen gang å tippe over mot vulgær.

Fakta Land Rover Freelander 2

Motor:

4-sylindret diesel, 2,179 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/5000 o/min.
420 Nm v/ 1500 o/min.

Mål:

450/200/174 cm (L/B/H)

Akselavstand:

266 cm

Bagasjevolum:

755 – 1670 (max) liter

Egenvekt u/fører:

1681 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

181 km/t

Snittforbruk:

0,60 l/mil

CO2-utslipp:

158 g/km

Pris:

Fra 444.900

Konkurrenter: BMW X3, Mercedes GLK, Audi Q5

+ Komfortabel, meget gode offroadegenskaper.

- Ikke like sportslig som X3 og Q5.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: