img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Her er nye Golf GTI
Den syvende generasjonen Golf GTI er klar – du kan velge mellom 220 eller 230 hestekrefter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2015).

Twitter RSS
bsgif
annonse

Mange som vokste opp på 70- og 80-tallet drømte om Golf GTI. Da den ble introdusert i 1976 hadde den 110 hester og bortimot sportsbilprestasjoner sammenlignet med datidens familiebiler.

Etter det har effekten økt i takt med generasjonene. Da forrige generasjon kom for fire år siden var det 210 hester – og faktisk hele 235 i jubileumsmodellen Edition 35.

Når den nye versjonen nå introduseres, kommer den i to effektutgaver fra start.

Det ene alternativet gir 220 hestekrefter fra 4500 til 6200 o/min, mens den andre som Volkswagen har kalt GTI Performance, gir 230 hestekrefter fra 4700 til 6200 o/min.

LES MER: GOLF MED DIESELKREFTER

Mer moment
For begge versjonene er maks dreiemoment 350 Newtonmeter – det er 70 Nm opp fra forrige generasjon. Maks momentet er tilgjengelig mellom 1500 og 4400 o/min for «vanlige» GTI, mens Performance-versjonen skyver det opp til 4600 o/min.

Mer moment har bidratt til at tiden fra stillestående til 100 nå går unna på 6,5 sekunder – mens 230-hestersutgaven presser ned tiden en tiendedel til. Til sammenligning gjorde dagens generasjon 0-100 på 6,9, mens 35 Edition brukte 6,6.

Skrur vi tiden tilbake til 1976 var tiden 9,2 – det var imponerende nok den gangen.

Også på toppfarten skiller det noen kilometer – henholdsvis 246 og 250 kilometer i timen.

Bedre brems
Økte prestasjoner til akselerasjon, krever også mer bremsekraft.

GTI Performance har fått elektronisk differensialbrems, og større ventilerte bremser – 340 millimeter foran og 310 bak.

Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell kasse som sørger for at forbruket ender på 0,60 – en nedgang fra forgjengeren på 18 prosent.

Går du for vår favoritt, DSG-kassen, går forbruket opp til 0,64 og 0,65 liter per mil. Start/stopp er standard – men kan slås av.

LES MER: GOLF 4MOTION GIR FREMKOMMELIGHET

Sort, rød eller hvit
Ingen Golf GTI kommer uten det klassiske rutemønsteret på setene, og ellers har man lagt til litt sportslighet i detaljene sammenlignet med resten av modellutvalget av Golf.

Fargeutvalget er begrenset til rød, sort og hvit – i hvert fall fra introduksjonen.

Det åpnes for bestilling av bilene nå i mars, mens kundene nok må vente nærmere sommeren på å få sine første biler.

Priser har vi heller ikke fått ennå.

Golf GTI står selvsagt på plass når bilutstillingen i Genève åpner over helgen – så du kan regne med at den får sin fortjente oppmerksomhet der.

Vi har jo kjørt de ordinære utgavene av Golf og skrytt av kjøreegenskapene, så forventningene til GTI-versjonen er definitivt lagt høyt.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: