img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Her er nye Golf GTI
Den syvende generasjonen Golf GTI er klar – du kan velge mellom 220 eller 230 hestekrefter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2014).

Twitter RSS
bsgif

Mange som vokste opp på 70- og 80-tallet drømte om Golf GTI. Da den ble introdusert i 1976 hadde den 110 hester og bortimot sportsbilprestasjoner sammenlignet med datidens familiebiler.

Etter det har effekten økt i takt med generasjonene. Da forrige generasjon kom for fire år siden var det 210 hester – og faktisk hele 235 i jubileumsmodellen Edition 35.

Når den nye versjonen nå introduseres, kommer den i to effektutgaver fra start.

Det ene alternativet gir 220 hestekrefter fra 4500 til 6200 o/min, mens den andre som Volkswagen har kalt GTI Performance, gir 230 hestekrefter fra 4700 til 6200 o/min.

LES MER: GOLF MED DIESELKREFTER

Mer moment
For begge versjonene er maks dreiemoment 350 Newtonmeter – det er 70 Nm opp fra forrige generasjon. Maks momentet er tilgjengelig mellom 1500 og 4400 o/min for «vanlige» GTI, mens Performance-versjonen skyver det opp til 4600 o/min.

Mer moment har bidratt til at tiden fra stillestående til 100 nå går unna på 6,5 sekunder – mens 230-hestersutgaven presser ned tiden en tiendedel til. Til sammenligning gjorde dagens generasjon 0-100 på 6,9, mens 35 Edition brukte 6,6.

Skrur vi tiden tilbake til 1976 var tiden 9,2 – det var imponerende nok den gangen.

Også på toppfarten skiller det noen kilometer – henholdsvis 246 og 250 kilometer i timen.

Bedre brems
Økte prestasjoner til akselerasjon, krever også mer bremsekraft.

GTI Performance har fått elektronisk differensialbrems, og større ventilerte bremser – 340 millimeter foran og 310 bak.

Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell kasse som sørger for at forbruket ender på 0,60 – en nedgang fra forgjengeren på 18 prosent.

Går du for vår favoritt, DSG-kassen, går forbruket opp til 0,64 og 0,65 liter per mil. Start/stopp er standard – men kan slås av.

LES MER: GOLF 4MOTION GIR FREMKOMMELIGHET

Sort, rød eller hvit
Ingen Golf GTI kommer uten det klassiske rutemønsteret på setene, og ellers har man lagt til litt sportslighet i detaljene sammenlignet med resten av modellutvalget av Golf.

Fargeutvalget er begrenset til rød, sort og hvit – i hvert fall fra introduksjonen.

Det åpnes for bestilling av bilene nå i mars, mens kundene nok må vente nærmere sommeren på å få sine første biler.

Priser har vi heller ikke fått ennå.

Golf GTI står selvsagt på plass når bilutstillingen i Genève åpner over helgen – så du kan regne med at den får sin fortjente oppmerksomhet der.

Vi har jo kjørt de ordinære utgavene av Golf og skrytt av kjøreegenskapene, så forventningene til GTI-versjonen er definitivt lagt høyt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

Nyankomne bruktbiler fra merkeforhandlere:
Toyota Verso-S 1,33 Dynamic Style S&S
Toyota Verso-S År: 2011
Pris: 179000
M.str.: 1.3
Km: 48792 Toyota Nordvik AS - Leknes

Toyota RAV4 2,2 D-4D Vanguard Executive
Toyota RAV4 År: 2012
Pris: 349000
M.str.: 2.2
Km: 34894 Toyota Nordvik AS - Leknes

Renault Megane SportTourer 1,5 dCi 90 Dynamique
Renault Megane År: 2011
Pris: 159000
M.str.: 1.5
Km: 26776 Motor Forum AS - Østre Aker
Se de siste 50 ankomne bruktbiler
annonse
 
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
Annonse:
pix pix pix
pix pix
 
Artikkelsøk:
   
 
   
   
   
Priser og tekniske data på nye biler:
Kjøretøygruppe:
Drivhjul:
Pris:
fra til
  
Bilmerke:
Antall seter:
CO2:
fra til
Bilmodell:
Drivstoff:
Karosseritype:
Gir:
 
   
Reg.nr-oppslag:
Sjekk neste EU-kontroll:
Sjekk heftelser:
   
 
 
 
   


 
   

 
Annonse: