Audi A3: Sniktitt på Audi A3 Sedan - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Sniktitt på Audi A3 Sedan
Det nye medlemmet av A3-familien skal ikke debutere før til høsten, men nå gir Audi oss en sniktitt.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Tro det eller ei – men kompakte sedaner er faktisk verdens største markedssegment. Du ser få av dem på norske veier, men i giga-markeder som Kina, India og USA er det her det største volumet ligger.

Audi indikerte tidlig at de ville innlemme en sedan i A3-familien, allerede på bilutstillingene i Shanghai og Genève i 2011 ble den vist som konseptbil. Og det er også i Shanghai den ferdige bilen får sin verdenspremiere – nærmere bestemt den 20. april.

Men Audi velger altså å lekke litt informasjon og bilder på forhånd. I tillegg har de laget en videosnutt som skal friste potensielle kunder. Heldigvis henter produksjonsmodellen mye av designen fra konseptbilen.

Nye A3 Sportslimousine, som er det offisielle navnet, skiller seg fra sine søsken med en design som henter linjer både fra en coupé og en sedan. Linjene i karosseriet er skarpere og hjulbuene tydelig markerte. Profilen på hekken er markant, med en spoiler integrert i bagasjelokket.

(saken fortsetter)

4-dørsvarianten har samme akselavstand som A3 Sportback, 2,64 meter, men den totale lengden er økt med 15 cm til 4,46 meter. Bilen er også 11 mm bredere og 9 mm lavere enn 5-dørsversjonen. Den økte lengden gir plass til et rommelig bagasjerom på 425 liter.

Med en 1,4-liters TFSI motor veier den nye A3-modellen 1.205 kg. Panser i aluminium og varmeformet stål i karosseriet bidrar både til å holde vekten nede og øke sikkerheten. Den kompakte 1,4-liters motoren veier selv kun rett over 100 kg.

Tre motorer står i første omgang på programmet, og her ser du de viktigste data for disse:

Motor

Effekt

Dreiem.

0-100 km/t

Toppfart

Forbruk

CO2

1.4 TFSI COD

140 hk

250 Nm

8.4 sek

213 km/t

0.47 l/mil

109 g/km

1.8 TFSI

180 hk

250 Nm

7.3 sek

232 km/t

0.57 l/mil

135 g/km

2.0 TDI

150 hk

320 Nm

8.4 sek

213 km/t

0.42 l/mil

108 g/km

Avhengig av motor, leveres bilen enten med en sekstrinns manuell girkasse eller S tronic dobbel clutch automatkasse.

Drivlinjene vil bli flere etter hvert, og kort tid etter lanseringen lanseres også toppmodellen, Audi S3 Sportslimousine.

Under panseret på den nye S-modellen finner man en toliters motor, 2.0 TFSI, med 300 hk og et dreiemoment på 380 Nm. Som på de andre S-modellene i A3-familien kan man velge mellom manuelt gir og S tronic automatgir, quattro firehjulsdrift er standard.

Med S tronic gjør den unna 0-100 km/t på 4.9 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Til tross for ytelsene så er forbruket moderate 0,69 l/mil med S tronic girkasse.

Designen på den nye A3-modellen understrekes av aluminiumsfelger i størrelse opp til 19". Sportsunderstellet i Ambition-utgaven og S line senker bilen med opp til 25 mm.

Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESC inkluderer også en elektronisk differensialsperre. Ved høye hastigheter gjennom svinger, bremses det indre forhjulet noe slik at understyringen minimeres og veigrepet forbedres.

- Med sin sportslige design og suksessen til de tidligere generasjonene Audi A3 i Norge, blir denne modellen et spennende alternativ i markedet. Med den bredden vi kan tilby med Audi A3, befester vi nok en gang posisjonen som markedslederen i det kompakte premium-segmentet, sier den norske Audi-direktøren, Vidar Eriksen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: