Land Rover Range Rover Evoque: Foredlet luksus - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Foredlet luksus
FØRSTEINNTRYKK: 42 år etter at bilen som definerte lukus-SUV rullet inn i bevisstheten, har Range Rover gjort det igjen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Fire generasjoner på like mange tiår, i kjent stil er ikke Range Rover-historien preget av hastverk.

Originalen fant nøkkelen til suksess, ved å kombinere ekstrem fremkommelighet med luksus og en solid porsjon raffinert status.

Det er 10 år siden forrige generasjon, og selv om endringene er større enn noen gang, ropes det aldri ut.

Målet har vært å gjøre det de har fått beskjed om av sine lojale kunder: Ikke endre, men forbedre.

Selvsagt har de vært nødt til å endre på mye. Mye har skjedd for luksus-SUVer på 10 år, men Land Rover har vært flinke til å endre bare de stedene der de virkelig kunne gjøre Range Rover enda bedre.

Umiskjennelig.
Du er aldri i tvil. Fra første blikk kjenner du den igjen som en Range Rover. Den utvendige designen etterlater ingen tvil. Proporsjonene er mer vellykket enn noen gang, og detaljene er mer forseggjort.

På plass bak rattet er kvaliteten og materialkombinasjonene bedre enn i noe produkt som har rullet ut fra Solihull-fabrikken.

Interiørdesignerne har ryddet kraftig opp i førermiljøet. Antall knapper er faktisk halvert, uten at det på noen måte virker spartansk. For eksempel har stereoanlegget fra Meridian 29 høyttalere.

Skjermen i midten har twinview – det betyr at passasjeren kan se på tv, mens du må nøye deg med å se navigasjonen, eller radioinnstillingene fra din side. Forsetene er gedigne, om du ikke finner deg til rette her – ring en kiropraktor – eller skru på massasjeprogrammet i setene…

Det er ikke bare forsetepassasjerene som har fått det bedre i den nye generasjonen Range Rover. I baksetet har den 4 centimeter lenger akselavstanden er utnyttet godt, og er forvandlet til 12 centimeter bedre benplass – det merkes. I tillegg kan baksetene ryggene justeres, elektrisk selvfølgelig.  Om det ikke er limousinenivå, har det gjort bakseteopplevelsen betydelig hyggeligere.

Det er ikke helt ubetydelig, for mange kunder ser nok på Range Rover som en konkurrent til større sedan eller stasjonsvogn.

Noen småting er det mulig å henge seg opp i. De fleste vil nok betjene radio og navigasjon oftere enn de styrer innstillingene for firehjulsdrift – derfor er det litt synd at man ikke har fulgt premium-konkurrentenes løsninger for å betjene dette fra plassen mellom setene. Betjeningen av de elektriske rutene er heller ikke ergonomisk perfekt.

Lyden av stillhet.
Selv med den treliters dieselmotoren er det stillheten som slår deg som det mest overraskende.

Faktisk er støydempingen så god, at du blir sittende og høre etter lyder du normalt sett aldri reflekterer over. Selv under kraftig pådrag må du tenke deg om for å identifisere drivstoffet. Girkassa bidrar til å gjøre opplevelsen nesten tilnærmet sømløs, her har det skjedd mye.

Vektreduksjonen på rundt 400 kilo, litt avhengig av modell, har man oppnådd ved hjelp av betydelig bruk av aluminium. Det har gjort Range Rover raskere og redusert forbruket. Likevel kjennes fortsatt Range Rover tung ut.

Det er en gedigent stor bil, det var bare at den gamle var mot det ekstreme. Lesere av Bil har vært med oss til Jaguar og Land Rovers testsenter ved Nürburgring,  og ingeniørene har ikke spart nye Range Rover heller for det grønne helvetet.

Rundetider har selvsagt vært ganske uinteressant, men handling er viktig for en bil som dette, som skal konkurrere med det ypperste. Resultatet er helt klart blitt en bil som styrer og kjører bedre enn forgjengeren, selv om jeg fortsatt kunne ønsket med en innstilling for luftfjærene som kanskje ofret litt komfort for enda litt mindre vandring.

Sjekk ut hva BMW får til med X5, og Porsche med sin Cayenne, men det er selvsagt et spørsmål om smak, Range Rover har valgt sin retning. Til gjengjeld når ikke de nærmeste konkurrentene Range Rover til hjulbuene når det gjelder terrengegenskaper.

Brutalt.
For du kødder ikke med Land Rover når det kommer til det som skjer utenfor veien. Terrain Respons-systemet som vi kjenner fra tidligere har blitt oppgradert. I automatmodus styrer den fordeling av krefter, bremser, traction-kontroll, girkasse og dempere. Du kan også velge mellom fem ulike programmer som skulle ta seg av de fleste daglige behov – selv for meglere med svært sterk utferdstrang.

Markfrigangen har økt, og bilen er så glatt under at den ikke skal bli hengende på gjenstridige steiner. Luftfjæringen sørger for å løfte bilen ytterligere og angrepsvinkelen er økt foran til 34,5 grader, mens den bak er 29,5.

Går det an å kjøre seg fast –jada – ikke minst på grunn av de 20-tommers vinterhjulene som først og fremst skal levere gode egenskaper på veien.

Det er imidlertid ekstremt imponerende å se hva det er mulig å gjøre. Jeg testet aldri ut vadehøyden på 90 centimeter, men det kommer neppe mer enn en prosent av de norske kundene som kjøper denne bilen til å gjøre.

Trekk.
Her hjemme blir det den treliters twinturboladede dieselmotoren som er viktigst. 600 Newtonmeter og 255 hestekrefter er da også tilstrekkelig for det meste.

Selv om du hekter på en henger opp til 3,5 tonn leveres kreftene strålende gjennom den tidligere nevnte åttetrinns girkassa. Med et oppgitt forbruk på 0,75 kan du nesten møte opp på årsmøte i det lokale naturvernforbundet, selv om vi nok anbefaler at du ikke parkerer rett foran inngangsdøra.

Ønsker du større baller, har du alltid de to V8erne; 4,4-liters dieselen og den nydelige femliters kompressormatede bensinmotoren. I så tilfelle kan du spare inn tiden med å gå på møtet også…

Vrir du den karakteristiske runde girvelgeren til S for Sport, blir styring og dempere strammere, samtidig som girkassa holder lenger på girene. Men Range Rover Vogue er ikke en bil som kler det særlig godt.

Gi bånn gass fra stillestående, samtidig som du svinger litt, og den nærmest setter seg litt før elektronikken smekker deg på fingrene. Vi snakker fortsatt om over 2,2 tonn med luksus-SUV.

Selv om den elektromekaniske styringen er bedre, er styrefølelsen fortsatt litt isolert fra veien.
For den som ønsker mer sportslighet, er det trolig bedre å vente på den neste generasjonen Range Rover Sport.

Foredling.
Det finnes ingen biler som fult ut kan konkurrere med Range Rover når det gjelder kombinasjonen av luksus på landeveien og fremkommelighet.

Miksen av de moderne tekniske løsningene og de tradisjonelle elementer, som den delte bakluka, sørger også for at Range Rover skiller seg ut i et marked som teppebombes av nye modeller.

Elsker du å sitte høyt hevet over trafikken, innhyllet i hud og med dempet musikk er det bare å utvide rammelånet på huset, men husk at denne bilen fortjener så mye mer enn asfalt under hjulene – det er ditt ansvar å gi den noe å jobbe med.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: