BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé
BMW Concept M4 Coupé

Forsmak på BMW M4

Denne helgen skjer det årlige arrangementet på Pebble Beach i California. BMW benytter anledningen til å avduke en modell vi har ventet på.

Publisert Sist oppdatert

BMW Concept M4 Coupé er en forsmak på hva vi har i vente når BMW M lanserer sin heftige tolkning av nye 4-serie Coupé neste år.

Men vi lar oss ikke lure til å tro at dette «bare er et konsept» - vår erfaring tilsier at utseendet på produksjonsbilen vil ligge svært nært opptil denne.

Første M4, klassisk oppskrift
Det er første gang M4-betegnelsen benyttes, men den er en videreføring av teknikk og design som har preget M3 i tre generasjoner tidligere. Her er erfaring høstet innen motorsport benyttet for å bygge en ultimat gatebil.

Lakken som er brukt på konseptbilen heter Aurum Dust og er eksklusivt utviklet for formålet. Interiøret må vi trolig vente med å uttale oss om til vi kan ta det i selvsyn – trolig skjer det på bilutstillingen i Frankfurt om noen uker.

Oser muskler
Uansett fra hvilken vinkel man betrakter Concept M4 Coupé, skjønner man at dette er en muskelbil hvor aerodynamikk og detaljer har stått i høysetet hos designerne i BMW M.

Store luftinntak, spoiler og sideskjørt som formelig klistrer bilen til bakken gir inntrykk av fart, selv når bilen står stille. For å spare vekt har BMW benyttet CFRP (karbonfiberforsterket plast) i en rekke komponenter, som frontspoler, tak og diffuser.

Fronten er klassisk BMW med nyregrillen og doble runde lykter – i dette tilfellet med LED-teknologi. Like klassisk er «power domen» - den diskrete bulen på panseret som forteller at her er det muskler.

Men selv om M4 primært er en muskelbil, er det viktig at den blir mest mulig skånsom mot miljøet.

Derfor er den utstyrt med såkalte Air Curtains som kan åpnes og lukkes avhengig av temperatur, og Air Breathers som slipper ut luft fra skjermene, bak hjulene, for å perfeksjonere aerodynamikken.

Få detaljer
Felgene på konseptbilen er klassiske for M-modellene, og gjennom de store åpningene i felgene titter vi inn på et keramisk bremsesystem med gullfargede M-calipere. Dette blir neppe standard, men blir å finne på en rikholdig liste over tilleggsutstyr.

BMW holder kortene tett når det gjelder ytelser og tekniske detaljer for øvrig, men sannsynligvis vil M4 drives av en rekkesekser med twin turbo-teknologi, basert på samme motor vi nylig kjørte i 435i Coupé.

LES: Våre førsteinntrykk av BMW 435i Coupé

I M4 vil motoren ha rundt 450 hestekrefter og et dreiemoment på ca. 550 Netonmeter. 7-trinns dobbel clutch girkasse blir standard, og trolig også eneste alternativ på europeiske biler.

Regn med null til hundre på ca. 4,5 sekunder og en toppfart som er elektronisk sperret ved 250 km/t. Det går nok ikke lang tid før noen tilbyr seg å fjerne den.

Vi får neppe se noen produksjonsklar modell av M4 i Frankfurt neste måned, men en av de store amerikanske bilutstillingene – Los Angeles i november eller Detroit i januar – får trolig æren av å avduke den endelige bilen som med stor sannsynlighet blir meget lik Concept M4 Coupé.

BMW-entusiaster har noe å glede seg til!

Powered by Labrador CMS