Volkswagen Golf: Tidenes råeste Golf - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Tidenes råeste Golf
Volkswagen har sluppet de første bildene av nye Golf R som skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt neste måned. Kraftig motor og firehjulsdrift skal sørge for ytelser i toppsjiktet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

2013 er Golfens år for Volkswagen. Hittil i år har de lansert GTI, GTD, Golf stasjonsvogn og Golf TDI BlueMotion. Og nå følger altså den nye toppmodellen – Golf R.

LES: Vår prøvekjøring av Golf R Cabriolet

Motoren er basert på den samme som sitter i Golf GTI, en toliters TFSI-motor, men her er den trimmet opp til 300 hestekrefter. Det er 30 mer enn forgjengeren, men likevel har den 18 prosent lavere utslipp.

Firehjulsdrift
Som alle sine forgjengere overfører også nye Golf R turbokreftene til asfalten gjennom alle fire hjul. I dette tilfellet nyeste 4Motion-utgave basert på femte generasjon Haldex.

Golf R har sportschassis og sitter 20 mm nærmere bakken enn en vanlig Golf (5 mm lavere enn GTI). Bilen har progressiv styring og en ESC Sport-funksjon som kobler ut det elektroniske stabilitetsprogram når man vil ha maks kontroll selv, for eksempel på en bane.

Den har dynamisk chassis-kontroll der du kan velge innstillinger fra maks komfort til maks sportslighet, nå med en ny Race-modus.

Kjapp og gjerrig
Med manuell girkasse når Golf R 100 km/t i løpet av 5,1 sekunder, seks tideler raskere enn forgjengeren. Med DSG girkasse tar den samme operasjonen 4,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset ved 250 km/t.

Til tross for 30 ekstra hester har nye Golf R et vesentlig lavere forbruk enn forgjengeren, 0,71 liter på mila i forhold til 0,85 l/mil. CO2-utslippet er tilsvarende redusert fra 199 g/km til 165 g/km. Med DSG girkasse er forbruket 0,69 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 159 g/km.

Ett av elementene som påvirker utslippet i positiv retning er auto start-stopp med regenerering av bremsekraften, som er standard i Golf R.

Sporty detaljer
Spesielle støtfangere, sideskjørt og 18-tommers felger skiller Golf R fra sine mindre motoriserte søsken. Den har også bi-xenon lys med LED kjørelys, mørke røde LED baklys og doble, forkrommede eksosrør på hver side.

Innendørs finner vi sportsseter i Alcantara / stoff, skinntrukket tre-eket sportsratt, nattbelysning, automatisk klimaanlegg, samt radio/CD-anlegg med berøringsskjerm.

Golf R får sin offisielle debut på IAA i Frankfurt neste måned, og den kommer på markedet i årets siste kvartal. Kundene kan velge om de vil ha tre eller fem dører.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: