Volkswagen up!: Tøffere elbil-konkurranse - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Tøffere elbil-konkurranse
Stadig flere ønsker en bit av elbilkaken. Nå lanserer Volkswagen sitt alternativ, og frister med lave priser.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Den skal debutere i Frankfurt om et par uker, men norske Volkswagen-forhandlere har allerede åpnet for bestilling av e-Up. Dermed er Norge første land som får tilgang til den kompakte tyskeren.

- Volkswagen i Norge er stolte av å være først land til å lansere nye e-Up. Med den gunstige prisen vil vi som Norges mest kjøpte bilmerke kunne bidra til et bedre miljø gjennom å tilby en fullelektrisk bil til en svært folkelig pris, sier direktør i Volkswagen, Ulf Tore Hekneby.

Komplett
Nye elektriske Up er den første el-bilen fra Volkswagen i nyere tid. Med en startpris på 182.700 kroner for en svært godt utstyrt bil med blant annet navigasjon, automatisk klimaanlegg, ladekabler med mer, mener importøren dette er en bil som vil appellere til en svært bred kundegruppe som ønsker å kjøre elektrisk.

At bilen har mye standardutstyr vises i ekstrautstyrslisten som kun består av en teknikkpakke, metallic lakk og et panoramasoltak.

Hittil i år er Up Norges mest kjøpte bil i segmentet for minibiler, foran rimeligere modeller som Kia Picanto og Mitsubishi Space Star.

LES: Våre førsteinntrykk av Up

Dekker det daglige behovet
e-Up har en elektrisk motor på 82 hk, en 1-trinns automatgirkasse og et dreiemoment på 210 Nm fra første stund. Dette gjør at bilen som kun veier 1085 kg akselererer fra 0 til 100 på kun 11,3 sekunder.

Bilen har en oppgitt rekkevidde på opptil 160 km, alt avhengig av temperatur og kjørestil. Ifølge Volkswagen sitter de på forskning som viser at en rekkevidde på 16 mil dekker behovene for de fleste av oss i hverdagen.

Batteripakken er satt sammen av 204 battericeller av typen Li-Ion plassert under hele bilen, noe som gir et lavt tyngdepunkt. Dette er også avgjørende for å bevare plass slik at man har tilnærmet like god plass som i en vanlig Up.

App forenkler
Eierne av nye e-Up får tilgang til en egen app som gjør at de blant annet kan se statusen på batteriet, samt sørge for at bilen blir ferdig oppvarmet eller kjøles ned mens den lades slik at rekkevidden maksimeres på kalde og varme dager.

- Nye e-Up er klargjort for hurtiglading. Det er en stor fordel for kundene, siden det vil øke rekkevidden og gjøre el-bilen enda bedre for bruk på lengre distanser – det er også bra for miljøet, legger Ulf Tore Hekneby til.

Felles standard
Sammen med flere andre produsenter har Volkswagen deltatt i utviklingen av en ny standard for hurtiglading, som også er blitt den nye standarden for EU. Det er en enkel og svært driftssikker standard.

Nye e-Up kommer med 5 års/100 000 km Norgesgaranti på bilen og 8 års fabrikkgaranti på batteripakken, noe som gir kundene god forutsigbarhet. Mobilitetsgarantien er den samme som for Volkswagens øvrige modeller.

- Det skal være trygt og godt å kjøpe en el-bil, slår Hekneby fast. Hele 57 av Volkswagens 72 forhandlere vil selge elbiler.

- Vi har store forventninger til nye e-Up, som markerer starten på en viktig fase for Volkswagen som merke. Vi skal bli ledende på ladbare biler, og e-Up vil neste år etterfølges av både fullelektrisk Golf og en ladbar hybrid av Golf, sier Ulf Tore Hekneby.

LES OGSÅ: Vår prøvekjøring av Jetta Hybrid

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: