IAA Frankfurt dagen før pressedag
Mange lekre farger på en av utstillingens store nyheter BMW i3.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Hvis disse blir stående slik i morgen også vil BMW få æren av å ha utstillingens kleineste parkeringsplass
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Dette er den nye BMW-fronten. Du vil finne den på den kommende forhjulsdrevne 1-serien.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Mazda hadde vasket møkka av de bilene BilNorge blant andre var med på å kjøre hjem på den Transsibirske landeveien.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Så moro at Suzuki vise ren Caterham Seven. Gjett hva slags motor som sitter i den.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Er den snart produksjonsklar, Hondas nydelige lille Ferrari-utfordrer?
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Endelig skal vi kunne ta Kias Soul på alvor i Europa også.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Og hva er det som tyter ut av Kia-hulen her?
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Subarus Viziv har heldigvis overlevd tiden etter Genève-debuten. Den er ikke blitt noe dårligere siden det.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Men Subarus WRX-konsept er nok enda morsommere.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Prisen tar imidlertid en 55 år gammel Subaru 360. Virkelig søt. Men se på neste bilde hvem den gjerne ville ligne på.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
En Abarth-utgave av den opprinnelige 500 – det er ekte vare.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Ikke bare har Hankook gått til Abt for å jazze opp en up - de har noe nytt fottøy også.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Har Hankook funnet opp hjulet på nytt? Dette gleder jeg meg til å se nærmere på.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Peugeot har åpenbart ikke gitt opp drømmen om pneumatikk-automobilen.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Fra Citroën kommer noe veldig hårete.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Citroën Cactus er vel den bilen jeg gleder meg mest til å gå gjennom når dørene endelig åpner.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Hyundais i10 overrasket kanskje ikke så veldig.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Jeg vet at Ghibli-navnet ble brukt på 90-tallet også. Men det er 60-talls Ghiblien som gjelder – og kanskje den nye.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Infiniti satser voldsomt akkurat nå. Blant annet med å ansette et stjernelag av designere. En av dem, Simon Cox, prøveposerte kvelden før.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Men hvor mye Volvo er egentlig den nye konsept-coupeen?
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Kanskje man kan ane litt P1800 bakfra?
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Astons Barchetta ser bra ut, stillestående, også.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Frossen yoghurt og strandvolleyball er Mercedes sitt utendørsbidrag i Frankfurt i september.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Er ikke Brabus godtatt av Mercedes lenger? Stjerna er i hvert fall vekk. Til gjengjeld er 800 hester på plass.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Du vet det begynner å bli magert når annen etasje i en kjempehall skal inneholde Mitsubishi, en kineser og"Spesialutstilling: Gamle Biler».
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Det ser vel egentlig ut som om Chagan har et ganske omfattende tilbud. Vi vet mer senere i dag.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Disse fantastiske tyske stålkonstruksjonene har vi møtt før.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Disse fantastiske tyske stålkonstruksjonene har vi møtt før.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Franske Pariss er faktisk den eneste"annerledes»-bilen i år. Alle de tyske er borte, Gumpert, Weismann, Artega, Melkus. Verden blir fattigere.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Oldtimer-utstillingen ble en Youngtimer, som tyskerne er så glade i. En gammel Kapitän.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Dette er den opprinnelige Monza, nede i en annen hall har Opel sin 2013-versjon.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Noe av det heftigere: Sierra med skikkelig tefat.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Og så ble det Designers Night med ex BMW-designsjef, Chris Bangle, som festgeneral som virkelig tar seg av de unge studentene.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
En av Designers Night-sponsorene er BASF som viste konsept-stoler.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Hvorfor kan vi ikke få moderne møbler inn i bilene snart? BASF viser at de finnes.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Noen av studentskissene fra Designers Night. Det er lov å drømme.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Noen av studentskissene fra Designers Night. Det er lov å drømme.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Noen av studentskissene fra Designers Night. Det er lov å drømme.
IAA Frankfurt dagen før pressedag
Mercedes S-Klasse Coupé

Det første Frankfurt-glimtet

Da gjorde vi det igjen da. Tok oss en avslappet spasertur gjennom bilutstillingen i Frankfurt. Dagen før hordene (journalist-hordene – de horder mye mer enn publikum) slipper til.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er redd jeg ikke kan bidra med de store nyhetene i disse første glimtene. Du får riktignok «ekte» fotos av Volvos nye konsept-coupé for første gang, og Hyundai hadde kledd av sin i10 og Kia tar endelig Soul på alvor også i Europa – jo da, noe fikk vi se.

Men det meste var fremdeles bortgjemt og blir først kjørt på plass noen timer før åpningen tirsdag. Men kjære vene, jeg er mer enn fornøyd med å få hilse på den gamle Monzaen. Konseptbilen må gjerne vente til i morgen.

Stort oppbud
Visstnok er det 10.000 mediapersoner påmeldt til årets IAA. Ca. 2000 av dem var på den store VW-samlingen, 500 var hos BMW og 500 var hos Mercedes.

Jeg lurer på hvor resten var. Det var riktignok noen mindre parties rundt i byen, men de var såpass eksklusive at de monner ikke når vi legger sammen.

Men da har det altså vært ca. 7000 som enten ikke har blitt invitert til noe, eller som har vært smarte nok til å si nei takk. Men dem er det ikke mange av.

VW ruler
Det er Volkswagen-gruppen som ruler disse pre-utstillings-eventene, enten det er «hjemme» i Frankfurt eller i Genève. De er så dominerende at de andre, Ford, Opel eller Toyota for eksempel, nesten ikke gidder invitere noen mer.

For VW støvsuger. De har til tider invitert så mange at importørenes egne ansatte ikke har fått billetter og har måttet «låne» navn av noen journalister for å få sneket seg inn.

Sikkert morsomt å være på nært hold av Ferdinand Piëch. Han var forresten ganske bryskt avvisende da en tysk avis like før utstillingen antydet at den snart 80-årige høvdingen skulle trekke seg. Ikke veldig aktuelt, fikk vi beskjed om.

Men det kan man i hvert fall si om VW-partyet. At som regel får man se en nyhet eller tre.

Audis Giugiaro-designede Nanuk var kanskje nesten verdt å bruke noen timer på, på en ellers hyggelig ettermiddag – hvis det ikke hadde vært for at vi allerede hadde sett Parcours i Genève.

Holder kortene tett
Og hvorfor jeg gikk innom BMW skjønner jeg ikke helt, der var det ikke noe – bortsett fra at vi fikk se noen av seriefargene på i3.

Og de som holdt seg til Mercedes fikk slett ikke se S-Coupeen, den blir tilgjengelig for oss alle først tirsdag.

Men de fikk da se sjefen selv, Dieter Zetsche, i baksetet på en S-Klasse som ble kjørt inn av – ingen. Men begynner ikke autonome biler, de selvkjørende automatene, å bli såååå 2013 at du nesten sovner?

Det blir garantert mye å fortelle om i dagene som kommer, selv om nyhetene nok kommer til å ligge mer på netting av biler, og grensesnitt og kommunikasjonsstandarder, enn på nye linjer og spennende materialer.

Faktisk har jeg en følelse av at det er ganske langt mellom nyhetene, og at av nyheter er det Citroën som kommer til å ha den hotteste, med sin praktfulle Cactus.

Perifert
Men jeg har allerede sett noen rare tilløp til nye dekk-ideer, jeg skal opp i noen annen-etasjer og se på ting du ennå ikke finner på noen biler.

Støtdempere, for eksempel, sånne som genererer og dytter strøm inn i elbil- eller hybrid-anlegget ditt, for hver gang det er en fjæringsbevegelse.

Men jeg kommer til å gå forgjeves etter morsomhetene. Det er da bare to år siden vi hadde Melkus, og Wiessmann, og Artega og Melkus her, og jommen var det ikke noen russiske superbiler her også.

Slike kan du se langt etter i år.

Egentlig – og det er fryktelig trist for en som meg som helst spiser bilutstillinger til frokost for at han skal holde seg stor, frisk og sterk – har jeg en ekkel følelse av at vi snart kan begynne å se langt etter bilutstillinger.

Tynt i rekkene
Årets Frankfurt vil, tror jeg, vise seg å være ganske klein. De store tyske er selvfølgelig store (og tyske), men resten er nesten ikke her. Ikke noen festlige, dekadente konseptbiler (bortsett fra noen snusfornuftige som Volvos), ikke noen overdådige stands og så å si ingen overraskelser.

Nå skal man selvfølgelig ikke dømme folk etter kvadraten, men når Ford tjente nesten 5 milliarder dollar i første halvår og nå mener at USA-salget vil nå 17 millioner biler igjen, skulle man tro de hadde grunn til å feire. Også i Europa.

Her i Frankfurt er de nabo med nykommeren Kia, og det ser jommen ikke ut som Ford verken har større stand, flere nyheter eller festligere farger enn Kia. Og vi ser helt tomme, eller halvtomme, annenetasjer i de store hallene, der det for bare to år siden sto geledd med spennende biler.

En annen kjip observasjon er at ved IAA-tider er tysk presse stappfulle av dyktige spesialseksjoner om bil og bilisme og bilteknologi og bilpolitikk.

Stille i pressen
Det vi ser i år er at for eksempel Spiegel ikke har ett ord, Die Zeit nevner det bare så vidt, Focus har mer om nye klokker og kamera enn om nye biler (selv om de har en slags seksjon) og Manager, som virkelig pleide å kaste seg uti det, nøyer seg med et oppkok av den, riktignok fremdeles spennende, historien om hvordan Piëch og familien ranet til seg både VW og Porsche og dermed doblet formuen.

Med andre ord, bil begynner å bli lavinteresse ser det ut som.

Det er klart at akkurat som moteverdenen har begynt å spørre høyt om hvor relevante moteukene egentlig er (vil noen vente til våren med å kjøpe de klærne som blir vist nå, når Zara allikevel klarer å kopiere dem og få dem ut i butikkene på fem uker?) begynner man å spørre om hvor relevante egentlig bilutstillinger er.

Gått ut på dato?
Selger sånne arrangementer biler?

Svaret er et stadig klarere nei. Så hva er da poenget? Klø egoet til noen sjefer og en bråta journalister?

Høres dyrt ut.

Men så lenge vi har bilutstillinger, har vi også Designers Nights. Det er dit jeg rusler mens kollegene står i kø for å få et glass og balansere en kanape. Der møter jeg de som er etablerte og som er i ferd med å gjøre bildesign trøttere og trøttere (for å sitere Chris Bangle, BMWs tidligere stil-diktator, fra et ferskt intervju.)

Men der møter jeg også de unge studentene som tenker sideveis, og som, i hvert fall så lenge de ikke er underkastet fabrikkenes rigide regimer, virkelig gir forfriskende impulser.

Så for å avslutte rapporten fra første dag: dystre utsikter for bilutstillinger kanskje, men selv svever jeg på en optimist-sky.

Powered by Labrador CMS