Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Hvor kult er ikke det? Journalist-triumf over å få lov til å sitte i en 918 på pressedagen, og attpåtil bli tatt bilde av – på egen mobil.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Nesten hjemmesnekret Hydrogen-Smart. Minner om biler under første verdenskrig som trillet rundt med store gassballonger på taket.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Renaults Initiale-konsept er bare ett eksempel på hvor moderne bilinteriører vi kunne fått, dersom folk hadde sluttet å insistere på dau ku og gammal flis.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Nexen har for alvor bestemt seg for å bli et globalt dekkmerke.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign. Se på farge- og materialprøvene fra Lexus. Ser ut som bildet er hentet rett fra et lekkert interiørblad.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign: Lett å ta feil og tro at Lexus-kroken i Frankfurt var i et lekkert hjem.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign: Selv i nærbilde har Lexus sine materialprøver preg av moderne kunst.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign: Bentleys eksempler på karosserifarger var omfattende, men ikke særlig lekkert utført.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign: Materialprøve-veggen fra Bentley gir deg følelsen av å befinne deg hos en fornem skredder.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign: Maserati rotet det merkelig nok til der de viste frem farger og materialer.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Interiørdesign: Dette var kanskje en god idé til veggen hjemme: et utvalg av fargede calipere?
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
«Vi er klare for å tenke fremover» lover Smart. Er det da lov å spørre: når skal vi endelig få el-utgaven din?
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Smart igjen:"den eneste el-cabrioen» skryter de på seg. For det første vil jeg jo betrakte Twizy som en cabrio, riktignok en horisontal cabriolet – men hva med for eksempel Tesla Roadster, eller Parris eller… vi kunne vel nevnt i hvert fall ti til.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Kom du med tog til Frankfurt, kunne du låne en elektrisk smart-sykkel for den siste kilometeren til utstillingen. Et populært innslag.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Radical viste at du kunne få registrert en racerbil i Tyskland også.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Den nye lukkede Radical gjør den kanskje enda mer aktuell som transport frem og tilbake til kontoret?
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Audi hadde snudd hele verden opp ned i sin enorme paviljong. Noen av oss husker Viktor & Rolf som brukte akkurat det samme knepet i sine vindusutstillinger for 10 år siden og ble kanskje ikke fullt så imponert over ideen.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Den nyeste Ducatien 1199 Panigale sto på plass hos Audi.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Kinesiske Chang’an slo til med litt lokal porselenskultur…
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
… Kinesiske drager var også en del av Chang’an presentasjonen.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Dersom man besøkte underleverandører som Johnson Controls fikk man små glimt langt inn i fremtiden.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Underleverandørene kunne også forteller deg nok om rasjonelle interiører til at du ikke akkurat blir imponert av, for eksempel,"individuell baseballhanske-søm» lenger.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Utrolig, fremdeles synes noen journalister på jobb at det er morsomt å leke med dekkfarging på en dataskjerm.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Citroën-portrettet på seteryggen hos Citroën Cactus så ut som det kunne være laget av gatekunstneren Banksy.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Citroën var også blant dem som hadde deltatt på Møbelmessa i Milano i april. Sofaen, med CX-mønster i setet, hadde de tatt med til Frankfurt.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Det sier seg selv Ermenegildo Zegna ikke knytter seg opp mot Maserati uten samtidig å tilby litt tilbehør.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Dette var nytt: Jaguar fikk sitt eget navn på Pirelli-dekket til sin C-X17 konseptbil.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Skal vi være enige om at Smarts høst-beachvolleyball mangler noen vesentlige elementer. Eller rettere: Det er noen manglende elementer som åpenbart ikke mangler når kulda setter inn.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Dette er den enorme salen der Mercedes presenterer sin verden.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
I år hadde Mercedes blant annet et fantastisk videopplegg, med en ekte S-Klasse Coupé som plutselig ble en del av videoen.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Bare synd at arien var akkurat et halvt sekund ute av synk med munnen. Det blir fort litt komisk.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Disse gutta har gjort ett og annet grep selv i sin tid. Men de skjønte nesten ikke hvordan Brabus hadde fått plass til en V12 motor i en E-Klasse.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Peugeot hadde med sin nydelige Per Ivar Selvaag-tegnede Onyx drømmebil.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Fra den var ny på Parisutstillingen i fjor til nå, har kobberoverflaten begynt å oksidere. Praktfull virkning. Akkurat som om bilen er dekket av hud, og at den lever. Hvis dette var tilsiktet var det genialt.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Ford hadde det beste innslaget på pressedagene. Et massasjestudio.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Vignale-navnet frest inn i aluminiums-støtfangeren var ganske lekkert.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Slik ser den gamle Cadillac-logoen ut
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Slik ser den nye Cadillac-logoen ut.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Men for å dekorere standen hadde ikke Cadillac klart å hente frem sin nye logo ennå. Der måtte vi nøye oss med den gamle.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Dette slutter aldri å forundre. Første publikumsdag, etter at det har vært to pressedager, er pin-selgerbenkene stapp fulle av pressemateriell fra i går. Til utrolige priser.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Minnebrikke fra Opel: 50 euro. Minnebrikke fra Bugatti: 150 euro.
Bildebrev fra IAA Frankfurt 2013
Porsche-mappen var selvfølgelig meget høyt priset (250 euro) men selv Citroën-mappen gikk for 80 euro. Den inkluderte jo både Cactus og Loebs racerbil.

Bildebrev - Skråblikk 2

Hydrogen-Smart og gårsdagens pressemapper til 250 euro. Det er mye rart å se på i krokene på Frankfurt-utstillingen. Her viser vi deg litt av det.

Publisert Sist oppdatert

Vi har jo presentert et bildebrev før. Og jeg kan forsikre, hvis du dropper bilene er det allikevel utallige glitrende fotomotiv som fortjener et eget liv.

Ta for eksempel alle de lekre interiørene, der fargeprøver på veggene ikke er særlig forskjellige fra det du kan se på en utstilling av moderne malerier.

Eller ta alle selgerne med små, transportable bord, som på den første publikumsdagen selger gårsdagens pressemapper for tusenvis av kroner. Hvor får de dem fra? Er det mine kolleger som har solgt dem videre etter å ha skrevet lange reportasjer om hvor lite nytt det var her i år?

Eller ta de bortgjemte, men kjempestore, underleverandør-standene. Der kan du få vite alt om neste generasjons elbiler, om innvendig foliering som ser ut som det nydeligste skinnarbeidet, eller om den neste ni-trinns girkassen.

Du kan få med deg detaljer som at Jaguar har fått sitt Private-brand dekk, eller at Maserati har fått en ny accesoire-line, eller at Cadillac har fått ny logo. Små detaljer du ikke finner i noen pressemelding, og derfor ikke i så veldig mange reportasjer fra Frankfurt heller.

Her bringer vi deg imidlertid noen flere av disse små opplevelsene.

Powered by Labrador CMS