Citroën C4 Picasso: For storfamilien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
For storfamilien
FØRSTEINNTRYKK: Citroëns nye 7-seter, Grand C4 Picasso, lanseres i Norge 24. oktober. En helt ny dieselmotor er klar tidlig på nyåret.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Ved lansering i Norge i slutten av oktober vil modellprogrammet omfatte to dieselmotorer med ytelse 90 og 115 hk som begge leveres med Stop&Start, samt bensinmotorene VTi 120 og THP 155.

Et stykke inn i det nye året er også Citroëns nye motor klar for Norge, dieselmotoren BlueHDi 150 som oppfyller Euro6-kravene i god tid før disse trer i kraft.

Som navnet antyder er den nye motoren basert på tilsetning av AdBlue som et hjelpemiddel for å redusere skadelig utslipp.

AdBlue er en ammoniakkholdig væske som sprøytes i små mengder inn i eksossystemet. Takket være en SCR-modul (Selective Catalytic Reduction), bidrar AdBlue til å redusere NOx-utslipp betraktelig, i tillegg bidrar teknologien til lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Kompakt og rommelig
Den nye modulbaserte plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2), som debuterte i 5-seteren C4 Picasso for et halvår siden, har gjort det mulig med akselavstand på hele 2,84 meter, noe som er 11 cm lenger enn på forgjengeren.

Bilens utvendige lengde er uforandret. Likevel har bagasjerommet vokst med 69 liter, og rommer nå 645 liter. Samtidig er fleksibiliteten i lasteavdelingen stor, for de tre individuelle setene som utgjør seterad nummer to kan klappes sammen i stående posisjon eller de kan skyves 15 cm i lengderetningen slik at bagasjevolumet øker til drøyt 700 liter når setene er skjøvet helt frem.

Les også: Nye linjer fra Picasso

Digitalt interiør
En stor, høyoppløselig skjerm, hele 12 tommer, troner øverst på dashbordet. Her finner vi speedometer, navigasjon, turteller og en rekke andre informasjoner i digital form. Eller du kan laste opp et personlig bilde for å gi skjermen et personlig preg.

Berøringsskjermen med 7 tommers størrelse er plassert lenger ned på midtkonsollen, og her styrer du funksjoner som varme- og ventilasjon, navigasjon, radio, telefon og førerassistanse.

De moderne, heldigitale instrumentene er fancy å se på, men funksjonen er vi ikke bare imponert over.

Vi synes for eksempel det er tungvint og kunstig å måtte gå inn i en skjerm-meny for å justere klimaanlegget. Man må ta øynene vekk fra veien for å treffe riktig sted på berøringsskjermen. Det trenger man ikke gjøre med en enkelt bryter eller en knapp. 

Som ekstrautstyr, eller som standard på høyeste nivå, leveres utstyr som aktiv cruisekontroll, aktive sikkerhetsbelter, automatisk blending av nær- og fjernlys, blindsonevarsling og «vinglevarsling».

«Vision 360» gir et fugleperspektiv med full oversikt over de nærmeste omgivelsene ved hjelp av fire kameraer plassert rundt bilen. Park Assist hjelper føreren både med å måle om det er plass nok og med selve parkeringen. Føreren selv trenger bare å betjene gass- og bremsepedalene.

Kjører bedre
Den høybygde bilen kjører slett ikke dårlig. Den er ikke konstruert med skarpe dynamiske egenskaper som førsteprioritet, det er med andre ord komfort som gjelder. Den elektriske servostyringens presisjon ligger på et akseptabelt nivå samtidig som hjulopphenget svelger unna det meste av ujevnt underlag. Bilen krenger noe ved aktiv kjøring på svingete veier, men mindre enn på forgjengeren.

Kjøreegenskapene har fått et merkbart løft, og blant detaljene som har bidratt i positiv retning finner vi at tyngdepunktet er lavere og at bakakselen er ny.

Dessuten har bilen lavere vekt, nærmere bestemt ca 100 kg lettere, fordelt på 60 kg innspart i den nye plattformen og 40 kg lettere karosseri.

600 biler
Prisene starter på 293.000 kroner med minste dieselmotor (90 hk) kombinert med elektronisk automatgir og laveste utstyrsnivå (Attraction).

Målsetningen for Citroën Norge er at de i løpet av det første hele året skal selge 600 av 7-seteren Grand C4 Picasso. Til sammenligning er målet for 5-seteren mer beskjedne 100 eksemplarer.

FAKTA Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Intensive

Motor:

4-syl. diesel, 1997 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/4000 o/min.
370 Nm v/2000 o/min.

Mål:

460 x 183 x 164 cm (L/B/H)

Akselavstand:

284 cm

Egenvekt m/fører:

1450 kg

Bagasjevolum:

575-704 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

210 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

110 g/km

Pris:

kr 374.900

Lansering i Norge:

24. oktober

Konkurrenter: Bl. a. Volkswagen Touran, Toyota Verso, Opel Zafira, Ford Grand C-Max, Ford S-Max, Renault Grand Scenic, Kia Carens. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: