BMW : Entusiastenes nye BMW - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
52 bilder i galleri
Entusiastenes nye BMW
Denne blir selve drømmebilen for mange BMW-entusiaster som setter kjøreglede i sentrum. Møt BMW 2-serie Coupé.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

2014 blir et travelt år for BMW, i alle fall i forhold til de mest entusiastiske kundene. 4-serie Coupé er snart på plass i Norge, og vi har blitt presentert for en lekker cabriolet med samme modellbetegnelse som kommer på markedet neste år.

LES: Våre førsteinntrykk av 4-serie Coupé

LES: Mer om 4-serie Cabriolet

Klassisk
Nå står 2-serien for tur, først i form av en lekker, sportslig coupé. Uten å ha vært i nærheten av bilen er det neppe noen skivebom å anta at dette blir selve drømmen for de som setter pris på de sportslige kjøreegenskapene BMW er så flinke til å fremdyrke i sine biler.

Dette er en klassisk coupé med to dører og fire separate seter. Den har bakhjulsdrift, et utvalg diesel- og bensinmotorer montert på langs og toppes av M235i Coupé der spesialistene hos M Sport har perfeksjonert de mest sportslige sidene.

Nye 2-serie Coupé skiller seg fra de nye 1-seriemodellene gjennom sin egen design, 11 cm ekstra lengde, en elegant takbue, korte overheng foran og bak, og et karosseri som er bredest over bakhjulene for å fremheve at det er der kreftene overføres til asfalten.

(saken fortsetter)

Sammenlignet med forgjengeren, 1-serie Coupé, er lengden økt med 72 mm til 443 cm, bredden med 32 mm til 177 cm mens akselavstanden er strukket med 30 mm til 269 cm.

Sporvidden er utvidet med 41 mm til 152 cm foran og med 43 mm til 156 cm bak. De økte målene gir mer komfort for de ombordværende, og bagasjerommet har nå en kapasitet på 390 liter, 20 l mer enn forgjengeren. Baksetet kan legges ned i forholdet 40:20:40.

Turbo for alle penga
Til sammen fem bensin- og dieselmotorer med TwinPower Turbo-teknologi står på programmet til 2-serien ved lansering. Bensinalternativene er 220i og toppmodellen M235i, mens dieselutgavene heter 218d, 220d og 225d.

Alle motorer er firesylindrede, med unntak av M235i som har en rekkesekser med hele 326 hestekrefter, en klassisk BMW-oppskrift. M-utgaven har et ekstra sportslig chassis og aerodynamiske detaljer som skiller den fra de «vanlige» modellene.

At 2-serien er bygget for sportslige kjøreopplevelser, betyr ikke at den sluker drivstoff. Det sørger BMW Efficient Dynamics-teknologien for, via blant annet air curtains og auto start/stopp.

Eco Pro-mode inkluderer en coasting-funksjon på biler med automatgir og en proaktiv kjøreassistent som gir mest mulig økonomisk kjøring på biler med det mest avanserte navigasjonssystemet.

Interiøret er moderne og førerorientert, med iDrive innstillingshjul mellom setene og en stor flatskjerm sentralt plassert øverst på dashbordet. Og selvsagt fins det en rikholdig liste av ekstrautstyr du kan krysse av for, både når det gjelder komfort, sikkerhet og individualitet.

(saken fortsetter)

2-serie Coupé kommer på markedet i mars 2014, men vi skal nok sørge for å få lagt hendene på et eksemplar lenge før den tid. Dette er en bil som vil få blodet til å bruse hos BMW-entusiaster. Vi gleder oss.

Her er viktigste data for motoren i BMW 2-serie Coupé

Tekst

218d

220d

225d

220i

M235i

Slagvolum/syl.

1995/4

1995/4

1995/4

1997/4

2979/6

Effekt kW/hk

105 / 143

135 / 184

160 / 218

135 / 184

240 / 326

v/omdr.

4000

4000

4400

5000-6250

5800-6000

Dreiemoment v/omdr.

320 Nm

380 Nm

450 Nm

270 Nm

450 Nm

v/omdr.

1750-2500

1750-2750

1500-2500

1250-4500

1300-4500

Aks. 0-100 km/t

8,9 sek.

7,2 sek.

6,3 sek.

7,0 sek.

5,0 sek.

Toppfart

213 km/t

230 km/t

242 km/t

235 km/t

250 km/t

Snittforbruk l/mil

0,43

0,45

0,47

0,61

0,81

CO2 g/km

114

119

124

142

189

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: