Skoda Yeti: Ny Yeti med to uttrykk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Ny Yeti med to uttrykk
FØRSTEINNTRYKKET: Fire år etter lanseringen får Skoda Yeti et ansiktsløft. Vi har kjørt nykommeren.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det første man legger merke til er at de store, runde tåkelyktene er erstattet av mer diskrete, firkantede lykter. Utover det skal du kjenne modellen relativt inngående for å avsløre hva som er endret.

SE: Slik så originalen ut

Men siden den kompakte SUVen kom på markedet i 2009, har det skjedd en del med designspråket hos Skoda, og det er disse endringene som nå også overføres til Yeti.

Outdoor
Det som er helt nytt er at du nå kan velge hva slags uttrykk bilen skal ha – det urbane i den som bare heter Yeti, eller det røffere uttrykk hos Yeti Outdoor.

Outdoor-utgaven byr blant annet på egne felger, beskyttelsesplate under motor og girkasse, skliplater foran og bak samt takrails i sølv/sort. Oppsettet for øvrig er det samme for begge varianter.

Yeti er blant mine favoritter – ikke fordi den er spesielt spennende, men den er meget smart bil. Den opptar omtrent samme flate som en Golf, men den ekstra høyden gjør underverker for innvendig plass.

LES OGSÅ: Alternativ-Golf

Man setter seg inn i bilen, ikke ned som i en sedan eller opp som i en SUV.

Ut i det fri
I alle vanlige situasjoner oppfører bilen seg slik man forventer, den er smidig i trange bygater samtidig som den er stabil og godt støydempet i høye hastigheter på motorvei. Det var derfor spennende at Skoda inviterte oss ut i skogen for å sjekke ut bilens terrengegenskaper.

Det gikk opp og ned, flere ganger med et hjul eller to i løse lufta, ned ekstremt bratte bakker og gjennom bekkefar.

I løpet av en halvtime fikk Skodas instruktører effektivt demonstrert at Yeti ikke bare er en ujålete liksom-SUV, den duger faktisk i terrenget også.

En bakkeklaring på 18 cm er en av Yetis praktiske sider. Et fleksibelt interiør en annen, man kan skyve baksetene for å øke bagasjerommet fra 405 til 510 liter. Eller man kan legge dem ned, eller løfte dem helt ut.

Bensin og diesel
Yeti kan leveres med fire alternative dieselmotorer og tre for bensin. Manuell sekstrinns girkasse er standard, men flere av motorene kan leveres i kombinasjon med en effektiv DSG automatgirkasse.

De rimeligste modellene har forhjulsdrift, men firehjulsdrift kan leveres i kombinasjon med 2.0 TDI og 1.8 TSI motorene.

Nye Yeti kommer til Norge i slutten av januar 2014, og importøren har nøkterne salgsmål på cirka 1000 biler neste år.

Rimeligste modell med 105-hesters TSI-motor og forhjulsdrift, får en startpris på 230.000 kroner. Ønsker du firehjulsdrift må du velge kraftigere motor, og dermed passerer prislappen 400.000 kroner.

Fakta Skoda Yeti Elegance 1.2 TSI Elegance

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1197 ccm.

Effekt:

77 kW (105 hk) v/5000 o/min.
175 Nm v/1550-4100 o/min.

LxBxH:

422,2 x 179,3 x 169,1cm.

Akselavstand:

257,8 cm.

Egenvekt m/fører:

1334 kg.

Bagasjerom:

405-1580 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,8 sek.

Toppfart:

175 km/t.

Snittforbruk:

0,60 l/mil.

CO2:

140 g/km.

Pris:

kr. 276.300.

Konkurrenter: Citroën C4 Picasso, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Subaru XV m.fl.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: