Kia ProCeed: Alternativ GT - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Alternativ GT
NETTKJØRT: Vi har kjørt Kia ProCee’d GT – en bil med masse kjøreglede til en oppnåelig pris for mange.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Hva er dette?
Cee’d er Kias utfordrer i den populære Golf-klassen. Du får den som femdørs kombi og stasjonsvogn, samt et tredje alternativ som er mindre kjent – ProCee’d, en tredørs kombi, eller coupé om du vil.

Dette er utgaven for den som setter utseendet foran de praktiske egenskapene. ProCee’d er lavere enn utgaven med fem dører, og selvsagt mindre praktisk siden adkomsten til baksetet blir tungvinn, spesielt om du skal ha med smårollinger i et barnesete.

Tredørs-utgaven koster noen tusenlapper mindre enn den med fem dører, men det er neppe pengene som er motivet for de få som velger denne – her er det utseendet som er det viktigste.

Stort spenn
Man får ProCee’d fra rundt 200.000 kroner, men innsatsen må dobles om du vil sikre deg eksemplaret vi har prøvekjørt – ProCee’d GT. La meg trøste dere som trenger fem dører – det fins en GT i denne karosseriformen også, den blir bare litt mer anonym.

Selv om Kia er et merke med koreansk opphav, er Cee’d er ekte europeer. Den er designet ved Kias designsenter nær Frankfurt, og den bygges ved en av Europas mest moderne bilfabrikker i Slovakia, sammen med de fleste andre Kia-modeller som selges på vårt kontinent.

Hvordan er den?
Vi har omtalt og testet Cee’d ved flere anledninger i bladet Bil og her på BilNorge (se linker under artikkelen). Den har en opplevd kvalitet på høyde med europeiske konkurrenter og overgår en del av de japanske.

Den er godt sammenskrudd, har moderne og effektive drivlinjer og et interiør som fremstår som meget moderne.

ProCee’d GT har et høyt utstyrsnivå med lekre detaljer. Recaro-seter sørger for god støtte, og rattet har rikelig med innstillingsmuligheter så de fleste greit finner en optimal sittestilling.

Sporty
Motoren med 204 hester og et dreiemoment på 265 Newtonmeter er fleksibel og gir et bra skyv. Den er ikke like rå som for eksempel en Golf GTI, som i sin nyeste utgave har 26 hester mer.

Girkassen er tettsteget og chassiset er sportslig, dog uten å være så ekstremt at du plages av hver minste ujevnhet i asfalten. Den kan kjøres kultivert på langtur med familien, samtidig som den gjerne lar deg tøye grensene på en svinget landevei eller på bane når du er i det lekne hjørnet.

Sentralt i instrumentpanelet sitter en høyoppløselig skjerm som lar deg hente frem den informasjonen du prioriterer – et tradisjonelt speedometer med skala og nål, eller digital visning av hastigheten kombinert med turbotrykk og moment.

Velutstyrt blikkfang
Du har fasiliteter som nøkkelfri adkomst og startknapp, navigasjon, bluetooth-tilkobling, aluminiumspedaler og skinnkledd sportsratt.

Utvendig skiller GT-modellen seg ut med rød dekor i fronten, røde calipere, 18-tommers spesialfelger, LED-lys foran og bak samt to grovkalibrede eksosrør.

Dette er en bil som blir lagt merke til i trafikken, selv om den er mindre jålete enn en Golf GTI.

Ulempen med tredørsutgaven er at den er vanskelig å rygge i trange omgivelser takket være begrensede vindusflater i de bakre regioner.

Riktignok har bilen ryggekamera, men både det og den lille bakruta blir fort møkket ned på norske vinterveier, og feltet på bakruta som dekkes av vindusviskeren er begrenset.

Bør jeg kjøpe en?
Det er ingen grunn til å fraråde kjøp av en Kia Cee’d. En ProCee’d er jeg ikke like sikker på annenhåndsverdien av, markedet for tredørs kombier er begrenset.

Men kjøper du en ProCee’d GT eller en 5-dørs Cee’d GT, er det neppe vanskelig å finne noen som gjerne overtar den når du en gang i fremtiden vil skifte den ut.

I mellomtiden kan du glede deg over en sportslig og kjøreglad bil som dekker dine daglige behov.

TESTER / PRØVEKJØRINGER:

FAKTA Kia ProCee’d GT

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1591 ccm.

Effekt:

150 kW (204 hk), 265 Nm v/1750 o/min.

LxBxH:

431 x 178 x 143 cm.

Akselavstand:

265,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1359 kg.

Bagasjerom:

380-1225 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,7 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,74 l/mil.

CO2:

171 g/km.

Pris:

kr 392.400

Konkurrenter: Ford Focus ST, Citroën DS4 THP 200, Alfa Romeo Giulietta QV, VW Golf GTI og GTD

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: