Audi A3: Audi A3 Sportsedan - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Audi A3 Sportsedan
MINITEST: Så har Audi tatt skrittet fullt ut – og lansert sedanutgave av A3. Vi har kjørt den, og kan slå fast at størrelsen på nykommeren er nesten som på 2005-modellen av A4 sedan.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Parallelt med lanseringen av en ny A3 cabriolet sist høst, med 18 cm lengre overheng bak og 60 liter større bagasjerom, var tiden moden for at Audi også kom med en sedanversjon, med offisielt navn A3 Sportsedan. Nå er «A3 med rumpe» på plass her i landet.

Nykommeren er 15 cm lengre enn A3 Sportback, og har et bagasjerom som er 45 liter større. Interiøret følger samme idé som i A6 og A8, med en sammenhengende linje som går fra dør til dør over instrumentpanelet.

En 11 mm tykk informasjonsskjerm felles opp fra midten av dashbordet. Førermiljøet har god oversikt og fin ergonomi.

Baksetet gir akseptabel sittekomfort så lenge passasjerene ikke er av langbent XL-størrelse. Bagasjeplassen er fleksibel fordi den todelte bakseteryggen kan legges ned, og gi inntil 166 cm lastelengde.

A3 Sportsedan skiller seg fra sine søsken i A3-familien med egen frontspoiler og støtfanger, eget panser og mer markerte sidelinjer. Vi tror Audi på deres ord om at ingen karosseriplater er identisk med de to andre A3-modellene.

Sylinderkutt
Vi kjører her en motorvariant som prismessig er interessant på grunn av lave avgifter, den direkteinnsprøytede turbomotoren 1.4 TFSI med 140 hester.

Prisen med manuell girkasse er bare 4.500 kroner høyere enn tilsvarende motor med 125 hester. Grunnen er at 140-hesteren er utstyrt med COD – Cylinder on Demand.

Ved lave turtall og moderat pådrag kutter motoren ut to av sylindrene for å spare drivstoff. Dette skjer helt sømløst, og merkes egentlig bare ved at en lampe på instrumentpanelet viser at funksjonen er innkoblet.

Det offisielle forbrukstallet ved blandet kjøring er 0,48 liter/mil med manuell girkasse og høyst respektable 0,47 liter/mil med dobbelclutchkasen S tronic som vi kjører her.

Fin balanse
Bilens vektfordeling i kombinasjon med den elektromekaniske styringen gir en fin balanse ved frisk kjøring på svingete veier. Bakakselen er finstemt for å absorbere både drivkrefter og bremsekrefter. Samtidig som komforten ivaretas, er bakhjulsopphenget konstruert for å gi god stabilitet.

De aller fleste kundene ønsker likevel å spisse kjøreegenskapene ytterligere, og velger derfor enten sportsunderstell som senker bilen 15 mm, som vi kjører her, eller S-line understell som senker den 25 mm.

Entusiastene vil sette pris på at A3 nå kan leveres med Audi Drive select. På Ambition-nivå hører det til standardutstyret. Med dette systemet kan sjåføren påvirke gassrespons og rattutveksling – og også gir-karakteristikk på biler med S tronic – ved å velge mellom fem forskjellige modus: Efficiency, Individual, Dynamic, Auto og Comfort.

Elektronisk assistanse
Adaptiv cruise control, som automatisk holder avstanden til kjøretøyet foran, er i funksjon i hastigheter opp til 150 km/t. Dette er kombinert med full bremsing under 30 km/t – kjekt å ha både ved køkjøring og i bygatene.

Et annet system som står på handlelisten, er parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera som viser et klart bilde av omgivelsene på 5,8-tommers fargeskjerm på dashbordet.

Dessuten er Audi Connect tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette systemet har 65 GB harddisk, 7-tommers skjerm, «touchpad» på betjeningshjul på midtkonsollen ved førersetet og stemmestyring.

Systemet gir deg mulighet for trådløst nett i bilen, med tilhørende muligheter som navigasjon med kartdata fra Google Earth og Street View, webradio og andre web-tjenester.

Voksen størrelse
Som et bilde på at biler har en tendens til å legge på seg i alle retninger i takt med nye generasjoner, har vi hentet frem målene fra vår test av Audi A4 sedan i 2005.

Sammenlignet med den nye A3 Sportsedan ser vi at det skiller bare 13 cm på utvendig lengde. Innvendig bredde i kupéen skiller bare én centimeter, mens bredden i bagasjerommet er identisk.

 

Sammenligning av størrelse ny A3 mot A4 2005-modell

Tekst:

A3 Sportsedan

A4 sedan (2005)

Lengde/bredde/høyde:

446/180/142 cm

459/177/143 cm

Kupébredde foran/bak:

138,5/132,5 cm

139,5/133,5 cm

Volum bagasjerom:

425 liter

460 liter

Bredde/høyde bag.rom:

101,5/53,5 cm

101,5/47,5 cm

Lengde bag.rom 5/2-seter:

91,0/166,0 cm

101,0/175,0 cm

 

FAKTA Audi A3 Sportsedan 1.4 TFSI 140 hk COD S tronic

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/5000 o/min.
250 Nm v/1500-3500 o/min.

Mål:

446 x 180 x 142 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt m/fører:

1325 kg

Bagasjevolum:

425 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

217 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris fra:

kr 325.000

Pris som prøvekjørt:

kr 393.430

 

Konkurrenter: Sedan i denne størrelsen er ikke nordmenns favoritt, men alternativer kan være Lexus IS 300h og Mazda 3. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: