Volkswagen Polo: Polo – versjon 5,5 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Polo – versjon 5,5
Nye motorer, ny teknikk, nytt utseende både inni og utenpå, er det Volkswagen lover oss når de nå slipper de første detaljene på den halvnye Poloen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Den siste Poloen ble lansert i 2009. Nå er ikke Polo den som fornyer seg så ofte, dagens er bare femte generasjon siden starten i 1975. Men en facelift er det åpenbart tid for.

For vi snakker ikke om en ny modell, dagens 2009-modell skal nok leve enda noen år, men vi snakker om en ganske omfattende midt-i-livet-pimp-meg.

Når man har lest gjennom den omfattende beskrivelsen er det åpenbart at det har skjedd mest i infotainment-avdelingen, og når det gjelder fører/assistent-systemer.

Elektro-mekanisk styring, for eksempel, eller tilgang på elektronisk kontrollerte dempere som til nå har vært reservert dyrere modeller.

Mer utstyr
LED-lys foran er også en mulighet, og en rekke av de sikkerhetsinstallasjonene man tidligere har funnet i Golfen, har nå lurt seg ned til klassen under. Bremser som er spesielt på alerten i bytrafikk (City Emergency) eller Automatisk Post-Kollisjons Bremse System, eller adaptiv krus kontroll. Det er bare noen av de nye elementene på den stadig lengre utstyrslisten til Polo.

Fra Golf kommer også MIB – Moduloppbygget Infotainment Byggesett, med berøringsskjerm og pinching, tilgang til smartfon-appene dine på skjermen og mye annen moro.

Les også: DAB+ standard hos Volkswagen

Tre motorer
Det har skjedd mye med drivlinjene også. Det fortelles riktignok bare om tre forskjellige motorer, men der finnes det 7 forskjellige prestasjonsnivåer. 1,1-treeren, 1,2-fireren eller 1,4-dieselen strekker seg nå fra 59 til 109 hk.

Lavere forbruk over hele rekka, kanskje avgiftsnedsettelsen blir stor nok til å overdøve en evt. prisøkning?

Designerne har også gjort en viss jobb her.

De har skarpet opp front og hekk litt (slikt skjer ved at man lar første generasjon være litt slapp her og der, så man vet man har noe å gjøre inntrykk med når den skal faceliftes).

Det er utrolig hvordan man kan få frem nok til at publikum tror dette er nytt ved å endre litt på fangerne, gjøre et luftinntak litt større, og kanskje jobbe litt med kontrastfarger. Det det dreier seg om er et visuelt tyngdepunkt. Senk det litt, og kunden tror du har en sportsbil.

Dette er noe Volkswagen-designerne kan.

På den annen side. Det eneste som tilsynelatende har skjedd langs siden av bilen, er at den har fått nye felger. Det er mulig åtte nye karosserifarger også må telles med i denne avdelingen. Man sparer i hvert fall masse i nytt pressverktøy når man ikke gjør store endringer i profilen.

Polo fortsetter med tre trim-nivåer. Trendline, Comfortline og Highline. Jeg regner med at hver av dem inneholder litt mer enn tidligere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: