Volvo XC90
Foto: Carparazzi©
Volvo XC90
Foto: Carparazzi©
Volvo XC90
Foto: Carparazzi©
Volvo XC90
Foto: Carparazzi©
Volvo XC90
Foto: Carparazzi©

XC90 på kornet

Volvo har gitt klare signaler om at deres flaggskip, XC90, skal fornyes. Her er en prototyp i sine rette omgivelser i det kalde nord.

Publisert Sist oppdatert

Mens flaggskipet til Mercedes, S-Klasse, primært er bygget for Autobahn, må Volvos tåle langt tøffere påkjenninger. Hva er vel da mer naturlig enn å teste den i polare strøk på vinteren?

Selv om dagens XC90 trekker på årene regnes den fortsatt som en av de sikreste i klassen, noe som ble bekreftet av en amerikansk krasjtest utført av IIHS så sent som for et år siden.

Tradisjonsbærer
Etterfølgeren har mye å leve opp til, og den spekkes dermed med all den moderne teknologi svenskene råder over, fra avanserte materialer til avanserte systemer som skanner veien for potensielle farer.

Den godt kamuflerte bilen på bildene avslører lite med hensyn til design, men Volvo har avslørt at de vil vise tre konseptbiler som opplading til den endelige avdukingen av ny XC90.

To av konseptbilene har vi allerede møtt – XC Coupé fra årets Detroit-utstilling og Coupé Concept som sto i Frankfurt sist høst.

Firesylindret
Ved hjelp av en antydet vektreduksjon på rundt 150 kilogram kan nye XC90 bli lett nok til å kunne drives av firesylindrede motorer, selv om det nok vil skurre i en del amerikanske ører.

Men Volvo har allerede avslørt at de er i stand til å bygge firere med over 300 hk til sine mid-size modeller, så hvorfor ikke også i XC90? En plug-in hybrid vil også raskt komme på programmet – de har jo allerede en slik løsning i V60.

Ny teknologi
Når nye XC90 debuterer mot slutten av året er det rimelig grunn til å anta at den blir en av de sikreste biler som noensinne er vist. Blant utstyret vi forventer å finne om bord i bilen er:

“Pedestrian Safety” – et system som oppdager fotgjengere og andre kjøretøy og kan aktivere nødbremsing også i mørket.

“Road edge and barrier detection with steer assist” – et system som oppdager om bilen er i ferd med å forlate kjørebanen og automatisk påvirker styringen for å svinge tilbake på veien. Systemet virker også der veien mangler kantstriper.

“Adaptive Cruise Control with steer assist” – teknologi som hjelper føreren å holde bilen på veien og følge rytmen i trafikken. Systemet følger automatisk foranliggende kjøretøy.

Ny XC90 ventes til Norge i desember, noe som antyder verdenslansering på bilmessen i Paris i september.

Powered by Labrador CMS