BMW : Utypisk, men logisk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
72 bilder i galleri
Utypisk, men logisk
Av og til må man svelge noen kameler for å oppnå salgsmål. Her er noe så radikalt som en BMW med forhjulsdrift.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det tyske premium-merket er blant svært få som har tviholdt på bakhjulsdrift i alle modellserier. Det er en dyrere løsning enn forhjulsdrift, men gir i særklasse de mest dynamiske kjøreegenskaper.

Mercedes hadde lenge samme policy, men endret dette da de lanserte sin kompakte A-Klasse på slutten av 90-tallet. I dag har de største volum-modellene, de under C-Klasse, drift på forhjulene.

Nødvendig steg
Nå legger ikke BMW skjul på bakgrunnen for at de lanserer en modell med drift på forhjulene:

- For å oppnå høy grad av brukervennlighet og funksjonalitet i premium kompaktklassen, kreves det spesialdesignede konsepter, hevder de i sin pressemelding.

LES OGSÅ: Forhjulstrekkeren nærmer seg

De forteller videre at de har valgt et avansert system for forhjulsdrift i 2-serie Active Tourer, «som leverer den type førerengasjement man forventer at merkets modeller.»

Bilen har kompakte mål – en lengde på 434 cm, en bredde på 180 cm, en høyde på 155 cm og en akselavstand på 267 cm er nærmest identisk med målene til Mercedes B-Klasse. Ingen tilfeldighet.

SE: Data og priser for Mercedes B-Klasse

Fleksibel
Den relativt lange akselavstanden og rause høyden, gir mulighet for et rommelig interiør der fører og passasjerer har god oversikt fra en høy sittestilling.

Bilen har et vell av oppbevaringsmuligheter, og ryggen på fremre passasjersete kan legges flatt når man skal frakte ekstra lange gjenstander.

Bagasjerommet har en kapasitet på fra 468 til 1510 liter, og baksetene kan legges ned i forholdet 40:20:40. Gulvet i bagasjerommet er foldbart og skjuler et smart oppbevaringsrom.

En stor bakdør gjør adkomsten enkel, og denne kan som ekstrautstyr leveres med automatisk åpning og lukking.

Baksetet kan skyves slik at man kan prioritere maks plass i bagasjerommet eller maks benplass for baksetepassasjerene. I tillegg kan man endre vinkel på seteryggene.

(saken fortsetter)

Halv sekser
Tre motorer står på programmet ved lanseringen, og en av dem er tresylindret, eller «halv sekser» som BMW omtalte den som da vi kjørte prototyper på lukket bane for et par år siden (Bil nr. 12-2012).

BMW 218i Active Tourer har en 3-sylindret 1,5-liter med 136 hestekrefter. Maks dreiemoment er 220 Newtonmeter i hele området mellom 1.250 og 4.300 omdreininger. CO2-utslippet er 115 gram per kilometer, og den tilfredsstiller EU6 utslippskravene.

Dieselalternativet er 218d Active Tourer, en 4-sylindret 2,0-liter. 150 hestekrefter og 330 Newtonmeter tar deg til 100 km/t i løpet av 8,9 sekunder, CO2-utslippet er på lave 109 g/km.

xDrive kommer
Toppmodellen er 225i, også den en firesylindret 2,0-liter. Her får du hele 231 hk og 350 Nm og kan foreta sprinten til 100 km/t på 6,8 sekunder. Et snittforbruk på 0,6 liter på mila tilsvarer CO2-utslipp på 139 g/km.

I løpet av høsten kommer også 220i, 216d og 220d – sistnevnte med xDrive firehjulsdrift som alternativ til forhjulsdrift.

Standard girkasse er en nyutviklet 6-trinns manuell kasse. Som tilleggsutstyr kan den 3-sylindrede motoren leveres med 6-trinns automat, mens de 4-sylindrede har 8-trinns automat som tilvalg.

Vi får nok flere detaljer i forbindelse med verdenslanseringen i Genève neste måned. Norsk lansering finner sted på høsten - nærmere bestemt i september.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: