img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Porsche Macan på veien
FØRSTEINNTRYKK: Vi har kjørt bilen som skal føre Porsche-salget til nye høyder. Macan leverer varene under mange forskjellige forhold.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Kompakte SUV-er er et stort segment på verdensbasis, og Macan har det i seg som trengs for å bli en bestselger hos Porsche

Den nye modellen er fundamentert på Audi Q5 – plattform og rundt 40 prosent av komponentene er overført fra denne. Det er de resterende 60 prosentene som gjør Macan til en Porsche med typiske sportsbilgener.

Tre spreke alternativer
Bilen leveres i tre utførelser, alle med V6-motor, to for bensin og en for diesel. I tillegg kommer en nedtunet utgave som forventes å bli bestselger i Norge.

Toppmodellen Macan Turbo har en 3,6-liter som varter opp med 400 hester og et dreiemoment på 550 Newtonmeter. Omsatt til ytelser gjør den 0-100 km/t på 4,8 sekunder og har en toppfart på 266 km/t.

Klarer du deg med litt mindre effekt er Macan S et alternativ. Under panseret på denne ligger en 3,0-liter som byr på 340 hk og et moment på 460 Newtonmeter. Den er heller ingen sinke – de fleste vil være godt fornøyd med null til hundre på 5,4 sekunder og en toppfart på 254 km/t.

Tredje motoralternativ er løsningen tre av fire nordmenn under normale omstendigheter velger i en SUV en 3,0-liters dieselmotor med 258 hestekrefter og 580 Newtonmeter.

Akselerasjon til 100 km/t på 6,3 sekunder og toppfart på 230 km/t tilfredsstiller behovet for de fleste.

Norsk spesial
Spesielt for Norge og noen få andre markeder lager Porsche en nedtunet utgave som medfører en avgifts-besparelse på rundt 60.000 kroner – penger du for eksempel kan bruke til å krysse av på utstyrslisten.

Denne har «bare» 211 hester, men dreiemomentet på 580 Nm er opprettholdt. Bilen trenger 7,7 sekunder for å bikke hundre, og toppfarten er begrenset til 216 km/t. For øvrig er egenskapene de samme som i 258-hesteren.

Samtlige motorer leveres i kombinasjon med 7-trinns PDK dobbel clutch automatgirkasse. Denne er så rask og effektiv at den foretrekkes av de aller fleste, selv i Porsches sportsbiler.

PTM er betegnelsen på Porsche firehjulsdriftsystem, og står for Porsche Traction Management. Systemet ble opprinnelig utviklet for Carrera 4 og fordeler kreftene sømløst mellom akslene.

Tar seg frem
Selv om Macan er konstruert for å være den mest sportslige i klassen, betyr det ikke at terrengegenskapene er ofret. Den har en bakkeklaring på 198 millimeter og korte overheng som lar deg angripe hindringer i terrenget.

Et eget off-road program som aktiviseres via en knapp på senterkonsollen drar veksel på alle relevante hjelpemidler som trengs for å få maksimalt grep. En annen knapp aktiverer PHC (Porsche Hill Control) som loser deg kontrollert ned bratte bakker i lave hastigheter.

Tre chassis
Porsche tilbyr tre alternative chassis. Standard i Macan S og Macan S Diesel er stålfjærer, mens Macan Turbo har stålfjærer i kombinasjon med aktive dempere, PASM (Porsche Active Suspension Management).

Dette øker graden av komfort for lange turer, mens de sportslige egenskapene spisses når man ønsker å kjøre aktivt. Sjåføren kan velge mellom tre innstillinger, Comfort, Sport og Sport Plus.

Tredje alternativ er luftfjæring i kombinasjon med PASM. Dette påvirker chassiset i enda mer ekstrem retning.

Normal posisjon med luftfjæring gir 15 mm mindre bakkeklaring enn stålfjærene slik at du får mer dynamiske egenskaper i høye hastigheter.

Men det betyr ikke at du ofrer terrengegenskapene – bakkeklaringen kan justeres i tre nivåer, ved det høyeste heves bilen 40 mm fra normalnivå til en bakkeklaring på 230 mm, ved det laveste senkes den 10 mm under det normale.

På bane
Presselanseringen fant sted på Porsches hjemmebane i. Sammenlignet med andre SUVer sitter man relativt lavt i Macan.

Følelsen forsterkes av at man sitter i en cockpit med høy midtkonsoll, at man er omkranset av knapper og betjeningsorganer og at rattet er plassert relativt vertikalt.

På bane får vi prøvd de sportslige egenskapene i Macan – akselerasjon, girkasse, bremser, sidestabilitet, elektroniske hjelpemidler – sterke og svake sider kommer opp i dagen ved slike øvelser.

Og for noen egenskaper! Det er helt rått at en tung SUV kan være så leken på bane.

Vi kjørte de to bensinvariantene, Macan S med 340 hestekrefter og toppmodellen Macan Turbo med 400. Førstnevnte vil dekke muskelbehovet for de fleste, men alt blir selvsagt enda mer ekstremt med Turbo-versjonen.

Off-road
Etter banekjøringen ville Porsche at vi sjekket ut terrengegenskapene. De er nemlig stolte av å kombinere sportsbil-egenskapene med god fremkommelighet.

Nå var ikke hindrene i Porsches terrengløype spesielt utfordrende, men vi fikk demonstrert at elektronikken tok oss trygt både opp og ned bratte bakker.

På veien
Vår siste økt foregikk på landevei, inkludert noen mil på Autobahn, der vi fikk utfordre bilen i hastigheter rundt det maksimale av hva den er bygget for.

Stabiliteten er eksemplarisk, det samme gjelder styringen, og det er heller ikke noe å utsette på støydempingen når man kan føre en normal samtale mellom forsetene i hastigheter på over det dobbelte av hva som tillates på norsk motorvei.

Jeg hadde høye forventninger til Macan på forhånd. Disse er nå omgjort til entusiasme og respekt for hva dyktige ingeniører kan utrette når de får utfolde seg og ikke bare må tenke kostnader.

Den norske Porsche-importøren får et begrenset antall Macan inneværende år – noe som kan medføre en del ventetid.

Fakta Porsche Macan Turbo

Motor:

V6 biturbo bensin, 3604 ccm

Effekt:

294 kW (400 hk) v/6000 o/min.
550 Nm v/1350-4500 o/min.

LxBxH:

470 x 192 x 162 cm.

Akselavstand:

280,7 cm.

Egenvekt m/fører:

2000 kg.

Bagasjerom:

500-1500 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,8 sek.

Toppfart:

266 km/t.

Snittforbruk:

0,75 l/mil.

CO2:

208 g/km.

Pris:

kr. 1.319.000.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK (alle med vesentlig lavere effekt) 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: