Audi TT: Audi TT i ny form - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Audi TT i ny form
Audi lanserer tredje generasjon TT på Genève-utstillingen. De som ønsker noe mer potent kan ta en titt på nye TTS.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Den nye coupéen tar i bruk innovativ teknologi i motorer så vel som i interiøret.

Da den første TT debuterte i 1998, hadde den en revolusjonerende design som man enten elsket eller hatet. Generasjon 2 hadde en mye bredere appell, og dette videreføres nå i den nye TT.

Den moderne Audi-grillen er på plass, Xenon-lys er standard, men den kan også leveres med avansert Matrix LED-belysning som benytter 12 dioder som blant annet gir aktivt kurvelys. Systemet benytter navigasjonsanlegget for å rette lyset inn i kurven før man vrir på rattet.

Samme format
Nye TT har en lengde på 418 cm, det samme som forgjengeren. Akselavstanden har vokst med 37 mm til 250,5 cm, noe som resulterer i kortere overheng. Bredden er 183 cm og høyden 135 cm. Også svært nær forgjengeren.

Ved hastigheter over 120 km/t, løfter en hekkspoiler seg opp fra bakluka. Alle TT-modeller har to store, runde eksosrør mens TTS puster gjennom fire ovale rør.

Da andre generasjon TT ble lansert i 2006 hadde ingeniørene greid å redusere vekten med inntil 90 kg fra generasjon én, og nå er den redusert med ytterligere cirka 50 kg. En ny TT 2,0 TFSI veier 1230 kg.

Nye løsninger
Instrumentpanelet og MMI-skjermen er samlet til en digital enhet som Audi betegner som den virtuelle cockpit, og betjeningen av klimaanlegget skjer direkte på ventilene.

Sportssetene i TT har innebygde hodestøtter og er plassert lavere enn i forgjengeren. De er også rundt fem kilogram lettere.

Audi tilbyr to alternative motorer i TT, en for diesel og en for bensin.

TT 2.0 TDI leveres med manuell girkasse og forhjulsdrift. Motoren har 184 hestekrefter og et dreiemoment på 380 Newtonmeter. 0-100 km/t kan foretas på 7,2 sekunder og toppfarten er 235 km/t. Snittforbruket er “snille” 0,42 liter på mila, tilsvarende CO2-utslipp på 110 g/km.

Alternativet for de som foretrekker bensin er 2.0 TFSI med 230 hk og 370 Nm ved 1600-4300 o/min. Med sekstrinns manuell girkasse og forhjulsdrift gjør den null til hundre på seks blank mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Modellen kan også kombineres med sekstrinns S tronic dobbel clutch girkasse og quattro, og da kappes akstiden til 5,3 sekunder.

Hissigpropp
Toppmodellen TTS har også en 2.0 TFSI-motor, men her yter den 310 hester og har et dreiemoment på 380 Newtonmeter i området 1800 til 5700 omdreininger.

Standard girkasse er 6-trinns manuell, men den kan også leveres med S tronic og gjør da unna sprinten på 4,7 sekunder.

TTS sitter 10 mm nærmere bakken enn en vanlig TT, og den har Audi drive select som standard – et system som elektronisk påvirker gassrespons, girkasse og styring, samt motorlåt.

Nye Audi TT kommer på markedet til høsten, men vi skal nok få satt oss bak rattet lenge før det og formidle våre førsteinntrykk. Og snart får vi nok også info om en ny TT Roadster, den ligger neppe veldig langt bak coupéen i terrenget.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: