Audi TT: Audi frister racing-entusiastene - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Audi frister racing-entusiastene
Ikke bare viser Audi ny TT og TTS i Genève – de har også med seg en versting-utgave.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

De kaller den TT Quattro Sport Concept Show Car, men det er jo slett ikke umulig å tenke seg at noe slikt kan realiseres. Det fins jo en TT RS av den utgående modellen, med 340 hester.

LES OGSÅ: TT i ny drakt

Men spesialutgaven de viser i Genève er enda mer ekstrem – her har de tynet ut hele 420 hestekrefter av den populære 2-liters TFSI-motoren som har vist seg så anvendbar i en rekke produkter fra VW-konsernet, i forskjellige effektutgaver.

Ekstremt
Her er den mer ekstrem enn noensinne. Maks effekt hentes ut ved 6.700 omdreininger, og enda får du dra 500 omdreininger til før du møter rødmerket.

Effekten tilsvarer 210 hester per liter slagvolum, og det er faktisk mer enn de hentet ut av sin R8 Le Mans vinnerbil i 2001, den første bilen som hadde en motor med FSI direkteinnsprøyting og turbo.

Men du må ikke klatre høyt opp på turtallsskalaen for å hente skyv. Maks dreiemoment på 450 Newtonmeter er på plass i området 2.400 til 6.300 omdreininger, og allerede ved 1.900 omdreininger har du 300 Newtonmeter.

Bygget for banen
- Denne bilen er bygget for motorsport – en ekstrem kjøremaskin for de mest entusiastiske av våre kunder, sa styremedlem Dr. Ulrich Hackenberg da har dro lakenet av bilen.

Bilen har en egenvekt på 1.344 kg, og den kraftige motoren veier 150 kg. Det betyr at hver “hest” bare trenger å flytte på 3,4 kg. Bilen gjør null til hundre på 3,7 sekunder.

Kreftene fordeles til alle fire hjulene gjennom en lynrask S tronic dobbel clutch girkasse. Bilen har et sportschassis med minimal bakkeklaring for å oppnå et lavt tyngdepunkt. 54 prosent av vekten hviler på forhjulene, 46 prosent bak.

En frontsplitter sørger for maks downforce på framhjulene, mens en diffusor og en fast vinge har samme funksjon for bakvognen. Skjermene er 30 mm bredere enn på en vanlig TT, og 20-tommers felger med senterbolt gir plass til brede semi-slicks.

Strippet interiør
Interiøret er preget av minimalisme for å unngå unødvendig vekt. Dørene er for eksempel strippet for armlener og høyttalere og har i stedet en stropp i Alcantara for åpning. Alcantara er også det dominerende materialet i interiøret.

De lavt monterte sportssetene er utstyrt med firepunkts belter, og bagasjerommet er innrett for oppbevaring av to hjelmer.

Alle viktige betjeningsorganer er plassert på det tykke sportsrattet, der du også finner startknappen. Og som på nye TT er instrumentpanelet en digital skjerm som viser den informasjonen du har bruk for til enhver tid.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: