Lexus CT200h: Lexus oppgraderer CT 200h - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Lexus oppgraderer CT 200h
FØRSTEINNTRYKKET: CT 200h har vært den viktigste Lexus-modellen siden den kom på markedet i 2011. Nå er tiden moden for en facelift.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Bare i Norge er det solgt over 1000 Lexus CT 200h siden lanseringen for tre år siden. Bilen er et friskt innslag i det kompakte premium-segmentet, som primært består av Audi A3, BMW 3-serie og Mercedes A-Klasse.

Mens konkurrentene benytter konvensjonelle drivlinjer, med bensin- og dieselmotorer, har Lexus ikke overraskende gått for hybrid med kombinasjonen bensin- og elmotor.

Nytt ansikt
Du trenger bare å kaste et raskt blikk på «nye» CT 200h for å se at den har et utseende som stemmer overens med andre nyere Lexus-modeller.

Den markante grillen er på plass sammen med spesielle lykter med LED-innslag både foran og bak. Man oppdager at interiøret er frisket opp og gir en høyere kvalitetsfølelse så snart man åpner dørene.

Min beste oppdagelse da jeg satte meg i førersetet, var imidlertid en detalj – det at jeg kunne få rattet litt nærmere, og dermed finne en optimal sittestilling. Det klarte jeg ikke i den utgående modellen.

Komfort foran utseende
Vi startet prøvekjøringen i en modell med 16-tommers felger og normalt understell. Bilen er komfortabel og godt støydempet.

Vi fikk også anledning til å kjøre en F Sport-modell, og det er liten tvil om at sportsunderstell og 17-tommere gjør bilen mindre komfortabel og mer støyende.

Selv om Lexus betegner oppgraderingen som en «minor facelift», er det ikke få endringer de har foretatt for å raffinere kvalitetsfølelse, komfort og kjøreegenskaper.

Karosseriet er for eksempel gjort stivere, og den økte vridningsstivheten gjorde det mulig å perfeksjonere fjærer og dempere. Sammen med aerodynamiske endringer gir disse tiltakene vesentlig mindre vind- og veistøy.

En detalj vi ikke er spesielt begeistret for i de hybride drivlinjene til Toyota / Lexus er de trinnløse CVT automatgirkassene som «jager» turtall når man foretar harde akselerasjoner.

Mindre mas
I «nye» CT 200h er styringsenheten til girkassen omprogrammert slik at den ikke er like masete som i forgjengeren – nok et moment som bidrar til økt komfort.

Bilen skal leveres i tre utstyrsnivåer, og årets salgsmål er 300 biler – en økning på rundt 15 prosent fra tallene de oppnådde i 2012.

Om målene oppnås vil CT 200h forbli bestselger i Lexus-familien, men Lexus-sjef Jan Christian Holm legger ikke skjul på at han gleder seg veldig til å innlemme en kompakt SUV i familien på høsten.

Den skal baseres på konseptbilen LF-NX som vi har møtt ved et par anledninger.

Konseptet har, for å si det mildt, et spesielt utseende. Men Holm, som har sett en produksjonsklar bil, sier den er langt mindre ekstrem enn konseptet.

Fakta Lexus CT 200h

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm. + elmotor.

Samlet effekt:

100 kW (136 hk) v/5200 o/min.
300 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

435 x 177 x 145 cm.

Akselavstand:

260 cm.

Egenvekt m/fører:

1445 kg.

Bagasjerom:

360-985 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

10,3 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,36 l/mil.

CO2:

82 g/km.

Pris:

fra kr 285.700

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse, Volvo V40, Toyota Auris Hybrid

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: