Renault Zoe: Endelig er Zoe her - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Endelig er Zoe her
Høsten for halvannet år siden var elektriske Renault Zoe på kjapt Norgesbesøk. Først nå er den endelig her.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Kanskje var det den norske verdensrekorden i elbilkjøp som lå bak valget av rekordarenaen Bislett for presentasjonen av Renaults elektriske Zoe? Uansett avslørte importøren optimisme på verdensrekordnivå da de rullet fram Zoe.

LES OGSÅ: Oslo-Tromsø på 24 timer

Ikke bare ankommer bilen halvannet år senere enn den burde, den krangler også med de norske stikkontaktene.

Sær på strømmen
For å være mer presis: Bilen vil helst ikke snakke med dem, stikkontaktene altså. Så selv om alle andre elbiler som selges i Norge bare er å plugge til hjemmenettet, krever Zoe fredsmekling som i praksis betyr at bilens pris inkluderer både egen veggboks og elektriker som fredsmekler.

Her skal det legges til at om det elektriske nettet er forholdsvis nytt og av typen TN er det bare å plugge i. Men rundt 60 prosent av det norske elektrisitetsnettet er så gammelt at kun veggboks duger. Til gjengjeld gir veggboks med superlading (11 kWh) ned mot to timer ladetid hjemme. Det kan ingen andre elbiler så langt konkurrere med.

Årsaken er å finne i den bilintegrerte Caméléon-laderen som både likeretter nettets vekselstrøm og tilpasser seg alle effekter fra 2 til 43 kWh.

Dristig
Like fullt henger spørsmål rundt vågestykket det er å forsøke å overbevise elbilkresne nordmenn om å velge noe utenfor standardformatet i luften.

– Vi ønsker å selge inn bilen på rask hjemmelading, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen. Han mener det utvider bilens bruksområde og gir en konkurransefordel.

Men også Brask Rustad er klar over utfordringene og demper derfor forventningene til volum.

– Selger vi 900 Zoe i år er vi godt fornøyd, og vi er fornøyd selv om volumet ikke blir høyere enn 600. Vi vil at kundene skal sette mer pris på det de får og som er unikt med bilen enn det de ikke kan få. Derfor forsøker vi ikke å selge Zoe til alle, legger  Brask Rustad til.

Kunder som bestiller Zoe nå får sine biler i juni.

Dette koster Renault Zoe:

* Life (m/Easy Charge – 3,6 kWh) Kr. 191.980

* Intens (m/Easy Charge – 3,6 kWh) Kr. 211.980

* Intens (m/Supercharger – 11 kWh) Kr. 221.980

Og her følger nøkkeldata:

  • Lengde: 408 cm.
  • Motoreffekt: 88 hk (65 kW)
  • Batteri: 22 kWh
  • Batterivekt: 290 kg
  • Rekkevidde: 210 km
  • Varmepumpe er standard
  • Foreløpig ikke varme i setene
  • Ikke varme i rattet
  • Nettoppkoblet

 

Solid erfaring
Zoe blir Motor Gruppens tredje elektriske bil, og få har mer erfaring med elektriske biler enn nettopp denne importøren.

For det var Mitsubishis Bernt G. Jessen i Motor Gruppen som med lille i-MiEV brøytet vei for elbilsuksessen i Norge. i-MiEV var den første elbilen som tilbød sikkerhet og utstyr på det nivået norske bilkjøpere forventet å finne i en moderne bil, og kundene svarte ved å løpe til Mitsubishis salgslokaler.

Like stor suksess har ikke det samme bilhuset hatt med elektriske Renault Kangoo.

Glem batterileasing
Brask Rustad vrir seg litt når tema som batterileasing bringes på bane. Det har man fått overbevist Renault om at ikke duger i Norge. Før på grunn av moms på leasing kontra momsfrie biler, og nå fordi kundene ikke vil ha det.

– Leasing var vanskelig, så i Zoe følger batteriene bilen. Samtidig tror jeg bare det er i Norge at Renault har landet på denne løsningen, understreker Magnus Brask Rustad.

Spesialløsning for Norge beviser bare hvor viktig Norge er som elbilmarked. Det bekreftet også konserndirektør Stefan Müller hos den franske bilprodusenten ved å rose incentivordningen norske myndigheter har satt ut i livet.

– For Renault er klima og miljø viktig, så Renault er ledende i Europa på CO2. Med 110 gram/km i fjor er vi nå på god vei ned mot kravet om 95 gram/km i 2021. I den sammenheng spiller elbilene en viktig rolle, presiserte Müller.

Ferske tall fra analyseselskapet JATO Dynamics bekrefter at Renault ikke bare var best i klassen i fjor, men også hadde den største CO2-reduksjonen sammen med undermerket Dacia blant de 20 viktigste billeverandørene.

Fakta Renault Zoe

Motor:

Synkron elektrisk.

Effekt:

65 kW/88 hk.

Dreiemoment:

220 Nm.

Batteri:

22 kWh

Batterivekt:

290 kg

LxBxH:

408/173/156 cm.

Akselavstand:

259 cm.

Egenvekt:

1503 kg.

Bagasjerom:

338l.

CO2-utslipp:

0 g/km.

Rekkevidde:

210 km

Aks. 0 - 100 km/t:

13,5 sek.

Toppfart:

135 km/t.

Pris:

Fra kr. 191.980.

Euro-NCAP:

5 stjerner

Når i Norge:

Nå.

Konkurrenter: Nissan Leaf, VW e-Up, VW e-Golf, BMW i3, Mitsubishi i-MiEV.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: