Norsk BMW i8-lansering
BMW styremedlem Ian Roberston
Norsk BMW i8-lansering
BMW styremedlem Ian Roberston
Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering
Anne Rimmen
Norsk BMW i8-lansering
Anne Rimmen og Ian Robertson
Norsk BMW i8-lansering
Anne Rimmen, Martin Johnsrud Sundby og Ian Roberston
Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

Norsk BMW i8-lansering

BMW på Brygga

BMW er for tiden de flinkeste til å vise seg frem. I natt gikk ballet på Aker brygge. Dronningen het, selvfølgelig, i8.

Publisert Sist oppdatert

Neste ledd i i-introduksjonene er altså superbilen, hybriden, i8. Du skal snart få vite alt om den, vi har nettopp vært i en eller annen annen verdensdel og prøvekjørt den, men omtrent samtidig fant altså en statisk presentasjons sted i Oslo.

Stappfullt er ikke fornavnet.

BMW må gjøre noe veldig riktig når de kan få hundrevis av folk, som stort sett er ganske godt vant, til å stå tett – og jeg mener tett – pakket i en time for å se lakenet bli dratt av en bil. Og de aller fleste jeg snakket med følte seg faktisk privilegert over å ha fått anledning til å delta.

Selvfølgelig var det litt servering, og litt underholdning, men budskapet var i8 – noe av det mest avanserte på fire hjul i dag. Og et nytt element i det som BMW definerer i en egen i-pakke.

Erfaren leder
Underholdningen – hvis vi kan kalle ham det – var først og fremst Ian Robinson. En av de få utlendingene i toppen av et stort, erketysk børsnotert selskap.

Han er styremedlem, med ansvar for salg og markedsføring, og med en BMW-fortid som blant annet inkluderer Rover og Mini og sjefposisjon i Sør-Afrika, og syv år som sjef for Rolls Royce.

Egentlig var det olje han skulle inn i, som ingeniør med maritime tendenser. «Men så kastet jeg et blikk på en oljeplattform i Gulfen og sa nei takk, jeg vil heller ha et liv», har han fortalt, så det ble en skikkelig jobb der han kunne få utløp for skikkelig, entusiastisk bildilla.

Dessuten er han min favoritt til å overta etter Norbert Reithofer, BMW-sjefen, som skal gå av i 2016. Det året BMW fyller 100 år – en glimrende anledning til å vise at de er så moderne at de slipper en utlending til i toppen.

Men akkurat den fikk jeg ham ikke med på, så vi ble, ganske kjedelig egentlig, enige om at fremdeles er kanskje Harald Krüger, styremedlem med ansvar for produksjon og en del år yngre, den åpenbare kandidaten.

Men han ville jeg ikke få noen gode odds på – alle har han som favoritt-kandidat for tiden.

Gode resultater
Jeg fikk heller ikke Robinson til å si noe om det faktum at Daimlers børsverdi faktisk øker sterkere enn BMWs for tiden (ser man på utviklingen over fem år blir imidlertid Daimler gruset, opp 260 % mot BMWs 350 %).

Ikke ville han si noe om det blir en spesiell dividende i jubileumsåret heller, BMW sitter tross alt på 23 milliarder euro i kontanter.

Og med hensyn til dette året kunne han jo ikke gjøre annet enn å gjenta målet på 2 millioner, kanskje 2,1 millioner biler, og en fortjeneste som skal øke «significantly» til 8,7 milliarder, og at de skulle holde driftsmarginen i 8 til 10 prosent området, og at de for tiden lå i den øvre delen av det vinduet.

Han vet selvfølgelig, som vi vet, at det er livsfarlig for en i hans posisjon å si noe som kan være børsdrivende. Selv i en norsk fiskerestaurant kan det skape bølger.

Så hva skal man da snakke med et styremedlem for et av Tysklands mest progressive selskaper om? Det endte med et rundebord om batteriteknologi og myndighetenes elbil-incitamenter.

i-blått
Da han var ferdig med pressen kunne en entusiastisk Anne Rimmen introdusere ham for det forventningsfulle publikummet, og han holdt en flammende appell om BMWs i-satsing, samtidig som han ga Rimmen galant komplement for hennes i-blå sko.

Og da langrennsløperen Martin Johnsrud Sundby, ble presentert fra scenen (han fikk tildelt en i3 for sommeren), var Robinson informert nok, eller hadde blitt brifet godt nok, til at han klarte en ikke alt for ufin, faktisk ganske morsom, bemerkning om det å holde seg på veien.

Men hele poenget er at BMW igjen klarte å gjøre seg skikkelig bemerket for et publikum som sikkert er av den typen som må til for at merket skal holde seg på tredjeplassen på registreringsstatistikken i lang tid fremover.

Når de klarer å få et kresent publikum til å føle seg privilegert ved at de deltar i et ganske smart markedsjippo, sier det seg selv at de gjør noe veldig riktig.

Jeg har en følelse av at den tilsvarende gruppen Audi- eller Mercedes-kunder ikke er i nærheten av å føle seg like inkludert.

Powered by Labrador CMS