Alfa Romeo Annet: Avhengighetsskapende - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Avhengighetsskapende
NETTKJØRT: En kjøretur med Alfa Romeo 4C er noe som sitter i ryggmargen lenge, av flere grunner.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jeg er litt skeptisk før min første tur i Alfa Romeo 4C. Jeg er redd jeg må tvinges ut av bilen, kanskje med brekkjern. Den har alle ingrediensene som trengs for å lage en skikkelig partytallerken av en bil:

Lav vekt? Ja, under 900 kilo. Mye krefter? Ja, 240 hester. Drift på riktig aksling? Ja, bakakselen selvsagt. Et utseende som begeistrer? Utvilsomt.

Og som krydder er bilen utstyrt med direkte styring – uten servo og annet tull. Det er litt pussig at denne bilen har både aircondition og stereo. Men det er riktignok tilvalg.

Det hele er preparert på Maserati-fabrikken i Modena. Det er de som har kunnskap om karbonfiber, materialet mye av bilen er bygget i. Legg på litt aluminium i motorblokk og hjuloppheng, litt stål i drivverket og plastplater til karosseriet, så har du en 4C.

Vel på plass inne i 4C justeres setet til en perfekt sittestilling. Her ville basketballspillere slitt med å finne seg til rette. Plassen er ikke overdådig romslig. Passasjersetet er fastmontert – så fast at det ikke lar seg justere. For å spare vekt, selvsagt.

Det er på tide å hoppe i det. Kjøringen venter.

Knapper til gir
Jeg skulle gjerne sagt at jeg satte girspaken i førstegir, og slapp clutchen. Men her mangler to ting: Girspak og clutchpedal. I reneste Ferrari-stil finnes fire trykknapper nede i midtkonsollen; fremover, bakover, fri og veksling mellom manuell og automat.

Dobbelclutch-girkassen er lynkjapp. Den girer så raskt at akselerasjonen er praktisk talt helt uavbrutt. Og til å være dobbelclutch-kasse er den overraskende raffinert i lavere gir.

Mange slike kasser sliter med å gjøre kjøring i lave hastigheter særlig behagelig. I 4C går det som en drøm.

Og motoren følger opp. Med en gassrespons som er turbo-motorer sjelden forunt, blir det enkelt å traktere bilen gjennom svingete veier. Man trenger ikke planlegge akselerasjonen i påvente av at turboen skal slå inn. Her slår det umiddelbart.

Og det både høres og kjennes.

Lystig støy
Turboen plystrer og man hører motoren puste og frese hele tiden. En liten touch med høyrefoten, og jeg belønnes med sang. Og fart.

Jo visst er 4C støyende. Den er stiv og lav – lav nok til å skrape lett i en del fartshumper, men ikke så stiv at man frykter for tannfyllingene. Den er trang og upraktisk, og jeg blåser i det. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre.

For dette er så moro at jeg har lyst å ta hele turen om igjen. Og så om igjen. Og igjen. Og … Ja.

For dette er en bil som sitter i ryggmargen.

Først når den kjøres. Sjelden har en moderne bil gitt så sterk følelse av at man er i ett med bilen. Deretter sitter opplevelsen i lenge etterpå. Hver gang jeg ser en svingete vei får jeg skjelven etter en 4C igjen.

Postludium
Litt før 4C-kjøringen min holder Fiat-gruppen en presentasjon i Detroit, hvor fremtidsplanene til Alfa Romeo legges frem. Ny arkitektur med bakhjulsdrift for alle modeller, en rekke nye modeller som skal lanseres, og en investeringsramme på 40 milliarder kroner.

Mer om disse planene kan du lese her.

Men helt mot slutten av presentasjonen dukker det opp en spesiell godbit: Firkløver-utgaven av 4C er på vei.

Alfa Romeo 4C Quadrifoglio Verde. Bare navnet gir rykninger i høyrefoten. Hvor mye krefter den vil få vites ikke, men det er sikkert mer enn nok til å gi meg abstinenser igjen. Ja, takk!

 

FAKTA Alfa Romeo 4C

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1742 ccm

Effekt:

177 kW (240 hk) v/6000 o/min.
350 Nm v/2200-4250 o/min.

LxBxH:

399 x 186 x 118 cm

Akselavstand:

238 cm

Egenvekt m/fører:

970 kg

Bagasjerom:

110 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,5 sek.

Toppfart:

258 km/t

Snittforbruk:

0,68 l/mil

CO2:

157 g/km

Pris fra:

kr. 749.900

Pris som prøvekjørt:

kr 839.900

Konkurrenter: Lotus Exige, basehopping og andre ekstremsporter

+ Farten, drivlinjen, kjøreegenskapene, utseendet, hele filosofien om «less is more»

- Norsk Tipping har fortsatt ikke ringt

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: