BMW M3: Nye M-er på vei og bane - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
115 bilder i galleri
Nye M-er på vei og bane
FØRSTEINNTRYKK: For første gang lanserer BMW to nye M-modeller samtidig. Vi har kjørt M3 Sedan og M4 Coupé, på vei og bane.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Jeg skal ikke legge skjul på at noen lanseringsreiser er mer spennende enn andre, og denne blir nok blant årets høydepunkter.

Opplevelsen finner sted sydvest i Portugal, på Autodromo Internacional do Algarve – en bane jeg aldri tidligere har kjørt på, men som snart skal havne høyt på favorittlisten min over morsomme racerbaner.

Vi akselererer ut fra depotet og gasser på mot første sving, gjennom hårnåler, raske kurver og over blinde bakketopper der man ikke aner hvor veien går videre.

Godlåt
Vi drister oss likevel til å slå av de «elektroniske støttehjulene» og gi gass. Lydbildet fra rekkesekseren er herlig. En sekser låter riktignok ikke som en åtter, men BMW M har likevel fått frem godlåt når bilen settes i Sport+ og en klaff i eksosanlegg sender den inn i kupeen.

Akselerasjonen er imponerende takket være et dreiemoment på 550 Newtonmeter som melder seg til tjeneste allerede ved 1800 omdreininger, og som følger deg helt opp til 5500 der de 431 hestene er i full galopp helt til du bikker 7300 omdreininger.

Bedre hverdagsbil
Det enorme dreiemomentet er den store forskjellen fra forgjengeren, M3 Coupé, som hadde en V8 sugemotor og trengte rundt 4000 omdreininger før den virkelig våknet til live. Her er det maks skyv hele veien.

Vår M4 Coupé er utstyrt med dobbel clutch girkasse (DCT), og det formelig hugger til hver gang vi girer opp mens gasspedalen holdes i bånn. Ved nedgiring sørger automatikken for å gi mellomgass som forsterker det sportslige lydbildet.

De brede dekkene suger tak i asfalten, og vi oppdager raskt at vi kan angripe kurvene langt mer aggressivt enn vi trodde på første runde.

Akselerasjonen ut av kurvene er effektiv takket være den avanserte M-diffen som fordeler kreftene mellom bakhjulene. Bremsene står i stil med ytelsene, så vi starter oppbremsingen senere og senere for hver runde.

Stolte aner
Selv om M4 er en ny betegnelse er det ingen tvil om at den bærer videre en stolt BMW M-tradisjon. Fire generasjoner M3 har vært produsert siden den første så dagens lys for 28 år siden.

Stadig strengere utslippskrav gjorde det nødvendig å erstatte den tidligere V8-sugemotoren med en turbomatet rekkesekser. Resultatet er dramatisk lavere utslipp av CO2 og NOx, samtidig som de potente ytelsene er til stede over et langt bredere register.

Det har enorme fordeler når man kjører på landevei og i bytrafikk siden et høyt dreiemoment sørger for god akselerasjon under alle forhold. Dessuten har det en meget gunstig effekt på det norske avgiftsnivået.

Ulik fasong, like ytelser
Både M3 Sedan og M4 Coupé gjør null til hundre på like over fire sekunder, og selv om de har ulikt utseende er ytelser og kjøreegenskaper så å si identiske.

M-modellene har en vesentlig mer aggressiv design enn sine mer moderate søsken. De er bredere og lavere, har store luftinntak og detaljer som visuelt klistrer dem til bakken.

Det er krevende å bygge en bil med maksimale ytelser på bane. Oppgaven blir vesentlig større når den i tillegg skal oppføre seg som en vanlig bil i hverdagen.

Standard girkasse i M3/M4 er sekstrinns manuell, men den er det nesten bare sære amerikanere som velger. For alle andre er det 7-trinns M DCT som gjelder. Ikke bare gjør den skiftene raskere enn selv den mest erfarne sjåfør greier, den sørger i tillegg for bedre ytelser og vesentlig lavere forbruk.

Stor spennvidde
Servostyringen er elektromekanisk, uten at det legger noen demper på opplevelsen. I høye hastigheter oppleves den som meget direkte, uten at bilen blir for tung å manøvrere i bytrafikk. Man kan også selv påvirke styringen i tre nivåer, Comfort, Sport og Sport+.

Bilene vi kjørte under lanseringen var utstyrt med Adaptive M hjulopphenging der man har de samme tre valgene på chassiset, og bilens oppførsel endrer seg dramatisk fra det ene ytterpunktet til det andre.

Drømmebiler
BMW M3 / M4 er uoppnåelige drømmebiler for de fleste, men den effektive motoren kombinert med vektreduksjonen gjør den nå tilgjengelig for litt flere. Prisen er nemlig redusert med så mye som en kvart million kroner sammenlignet med forrige generasjon M3.

Men noen direkte volumselgere blir ikke M3 / M4. BMW Group Norge planlegger å selge 15 biler i år, men er forberedt på at den betydelige prisreduksjonen kan medføre økt etterspørsel.

Basert på forhåndsinteressen ser det ut til at 80 % vil gå for den klassiske løsningen og velge en M4 Coupé, mens en håndfull vil velge M3 Sedan.

De første bilene er på plass i Norge i juni.

Fakta BMW M4 Coupé DCT

Motor:

6-sylindret turbo rekkemotor, 2979 ccm.

Effekt:

317 kW (431 hk) v/5500-7300 o/min.
550 Nm v/1850-5500 o/min.

LxBxH:

467 x 187 x 138 cm.

Akselavstand:

281,2 cm.

Egenvekt m/fører:

1612 kg.

Bagasjerom:

445 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,1 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,83 l/mil.

CO2:

194 g/km.

Pris:

kr. 1.184.900.

Konkurrenter: Audi RS5 Coupé, Mercedes C 63 AMG Coupé

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: