Merkevareverdi i endring

En kort periode var BMW mer verdifull enn Toyota. Som merkevare. Nå er årets rangering her.

Publisert Sist oppdatert

Mest interessant er kanskje at Google har gått forbi Apple som verdens mest verdifulle merkevare, mens Microsoft har rast opp fra syvende til fjerde og ligger rett i hælene på IBM.

Men skal vi fortelle om aktørene i «vår» verden, bilprodusentene, må vi adskillig lenger ned på listen. Den første av dem finne vi på 26. plass.

Men la oss først fortelle om listen.

Millward Brown Optimor samler hvert år en rekke data om en rekke selskaper. Dataene blir regnet om i en slags ekvivalenter og lagt sammen og det hele ender opp i en liste de kaller BrandZ.

På denne listen blir de 100 «største» listet opp etter merkevareverdi, uttrykt i dollar.

For eksempel: Googles verdi har økt fra 113.669 millioner til 158.843 millioner. Mens Apples har sunket fra 185.071 til 147.880 millioner.

Så var det oss da. For to år siden klarte BMW å komme seg forbi Toyota. Men i fjor var Toyota tilbake og fikk seg en 23. plass, rett foran nesten på BMW.

De to selskapenes verdi ble da beregnet til 24.497 og 24.015 millioner – hårfint i denne divisjonen.

Nå har forskjellen faktisk økt. Riktignok har Toyota ramlet ned til 26. plass, med 29.598 millioner, mens BMW har falt enda lenger - til trinn 32 på denne stigen, Med 25.730 har BMW nesten ikke økt sin antatte merkevareverdi i det hele tatt på dette året.

Det er tre bilmakere til på denne listen i år.

Mercedes-Benz befinner seg på 42. plassen (43. i fjor) og er verdsatt til 21.535 millioner – opp 20 prosent, like mye som Toyota. Og Nissan på plass nr. 90 har ramlet fire plasser siden i fjor.

Men, kanskje ikke overraskende, på 84. plass dukker plutselig Ford opp. De er nye på denne listen, men er oppført med 11.812 millioner i sekken.

Fem bilmerker blant 100 merkevarer. Det er åpenbart at bil ikke er SÅ interessant lenger.

Powered by Labrador CMS