-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Merkevareverdi i endring
En kort periode var BMW mer verdifull enn Toyota. Som merkevare. Nå er årets rangering her.
Mest interessant er kanskje at Google har gått forbi Apple som verdens mest verdifulle merkevare, mens Microsoft har rast opp fra syvende til fjerde og ligger rett i hælene på IBM.
Men skal vi fortelle om aktørene i «vår» verden, bilprodusentene, må vi adskillig lenger ned på listen. Den første av dem finne vi på 26. plass.
Men la oss først fortelle om listen.
Millward Brown Optimor samler hvert år en rekke data om en rekke selskaper. Dataene blir regnet om i en slags ekvivalenter og lagt sammen og det hele ender opp i en liste de kaller BrandZ.
På denne listen blir de 100 «største» listet opp etter merkevareverdi, uttrykt i dollar.
For eksempel: Googles verdi har økt fra 113.669 millioner til 158.843 millioner. Mens Apples har sunket fra 185.071 til 147.880 millioner.
Så var det oss da. For to år siden klarte BMW å komme seg forbi Toyota. Men i fjor var Toyota tilbake og fikk seg en 23. plass, rett foran nesten på BMW.
De to selskapenes verdi ble da beregnet til 24.497 og 24.015 millioner – hårfint i denne divisjonen.
Nå har forskjellen faktisk økt. Riktignok har Toyota ramlet ned til 26. plass, med 29.598 millioner, mens BMW har falt enda lenger - til trinn 32 på denne stigen, Med 25.730 har BMW nesten ikke økt sin antatte merkevareverdi i det hele tatt på dette året.
Det er tre bilmakere til på denne listen i år.
Mercedes-Benz befinner seg på 42. plassen (43. i fjor) og er verdsatt til 21.535 millioner – opp 20 prosent, like mye som Toyota. Og Nissan på plass nr. 90 har ramlet fire plasser siden i fjor.
Men, kanskje ikke overraskende, på 84. plass dukker plutselig Ford opp. De er nye på denne listen, men er oppført med 11.812 millioner i sekken.
Fem bilmerker blant 100 merkevarer. Det er åpenbart at bil ikke er SÅ interessant lenger.