Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7
Jaguar F-Type Project 7

Jaguars kjappeste?

Jaguar bygger en spesialutgave basert på F-Type Roadster. Den henter inspirasjon fra en klassisk racerbil og blir ifølge Jaguar deres raskeste gatebil til dags dato.

Publisert Sist oppdatert

Den dukket opp som konsept på Goodwood i fjor, og den endelige spesialmodellen ble første gang vist offentlig under Goodwood Festival of Speed sist helg. Kommende weekend gjør den sin debut på det europeiske fastlandet under Le Mans Classic Race Meeting.

På Le Mans skal spesialutgaven kjøre oppvisning sammen med en klassisk D-Type som feirer 50 år i år. D-Type vant det klassiske 24-timersløpet tre år på rad i perioden 1955-57.

Håndverk
F Type Project 7 skal bygges i et begrenset opplag på 250 eksemplarer, samtlige håndbygget hos en ny Jaguar-divisjon kalt Special Vehicle Operations.

Gjennom utstrakt bruk av aluminium og karbonfiber er vekten redusert med 80 kg sammenlignet med en standard F-Type Roadster. Totalt veier den 1585 kg.

Under panseret sitter en kompressormatet V8 med 575 hestekrefter og et dreiemoment på 680 Newtonmeter. Kreftene overføres til bakhjulene gjennom en åttetrinns «Quickshift» girkasse. Karbonkeramiske bremser sørger for stoppegenskaper som er en supersportsbil verdig.

LES OGSÅ: Opp av asken

Akselerasjonen til 100 km/t kan foretas på 3,9 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset ved 300 km/t.

Standard hjulutrustning er 20-tommers felger med Pirelli P Zero dekk i dimensjon 255/35-20 foran og 295/30-20 bak.

Klassisk
Blant designelementene er en kuppel bak føreren som henter sin inspirasjon fra de klassiske løpsbilene. Men siden Project 7 er en toseter er det montert «roll-over» beskyttelse bak både fører og passasjer.

Bilen har et avtagbart tak og mulighet for å ta med seg litt mer enn en tannbørste – bagasjerommet har nemlig en kapasitet på 196 liter for den som måtte interessere seg for slike detaljer.

De første kundene får sine biler levert i midten av 2015. Ventetiden vil nok føles meget lang for de heldige entusiastene som får anledning til å sikre seg en av de meget eksklusive F-Type Project 7.

PS!
Når Jaguar selv hevder at dette er deres raskeste bil gjennom tidene, har de tydeligvis glemt XJ220, en toseter som ble bygget i 275 eksemplarer i perioden 1992-94.

Bilen ble utviklet av Tom Walkinshaw Racing og hadde en toppfart på 343 km/t.

Les mer på Wikipedia her: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XJ220

PS2!
Takk til Henrik Clayborough som minner oss på at vi ikke må stole blindt på produsentenes pressemeldinger når det gjelder historie.

Powered by Labrador CMS