-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stjernecamping
Ønsker du deg en familiebil som kombinerer praktiske løsninger og campingliv med et snev av luksus, er kanskje Mercedes nye Marco Polo bilen for deg.
På årets caravan-utstilling i Düsseldorf kunne Mercedes stolt avduke sin løsning på problemet titalls millioner nordmenn sikkert har støtt på i alle år:
Hvordan kan man kombinere en praktisk familiebil med campingliv og en følelse av luksus?
Svaret fra Mercedes er Marco Polo. Oppkalt etter den italienske oppdageren skal Mercedes’ nye campingbil være «eminent på lange reiser», i følge produsenten selv.
Bilen er basert på nylanserte V-klasse, og det er den velkjente fabrikken Westfalia som står bak ombyggingen. De har stått bak campingkonverteringen av mange biler – en rekke Volkswagen-busser inkludert.
Ståhøyde og LED-lys
Utvendig er det ikke så mye som røper at det er en Marco Polo-utgave du møter på veien. Ser du nøye etter vil en skjøt i tak-konstruksjonen avsløre at taket kan heves – høyt nok til å få full ståhøyde.
Får du en kikk inn førerdøren vil det nok heller ikke være mange overraskelser. Dashbordet er som V-klasser ellers, og har mange fellesnevnere med den nye C-klassen.
Det er bakover i bilen ting begynner å bli spennende. Med noen knappetrykk kan baksetene legges ned til en seng, hvor to skal kunne sove komfortabelt. Under det hevede taket er det gjort plass til en tilsvarende stor seng – slik at bilen skal kunne huse fire personer.
Gasskjøkken med to bluss, foldbare bord, klesskap og kjøleskap hører hjemme i en campingbil, og er selvsagt på plass i Marco Poloen også.
Innvendig er bilen opplyst av LED-lamper rund baut.
Moderne bil
Siden Marco Polo i bunn og grunn er en ombygd V-klasse, er den lastet med nye sikkerhetsfunksjoner. Assistansesystemer sjekker at føreren holder seg våken, ikke krysser veistriper, holder avstand til biler foran, kontrollerer blindsoner og mer til.
Tre motorer vil bli tilgjengelig – alle en variant av Mercedes’ velkjente 2,1-liters diesel. På menyen står 136hk/330Nm, 163hk/380Nm og 190hk/440Nm – hvor sistnevnte kan skryte av en «boost»-funksjon som gir ytterligere 10 hestekrefter og 40Nm ved fullt pådrag.
Likevel lover Mercedes et forbruk på relativt snille 0,61 liter på mila på den største motoren.