Du er aldri alene

Mercedes-Benz kan godt synge nasjonalsangen til Liverpool, "You’ll never walk alone". Alliansene er mange.

Publisert Sist oppdatert

Vi fortalte nylig om Mexico-samarbeidet Mercedes-Benz / Nissan-Renault. Det er helt opplagt at dette samboerskapet utvikler seg meget bedre, mer harmonisk og uten de enorme økonomiske belastningene som preget de tidligere ekteskapene og forlovelsene Mercedes har vært gjennom.

De opprettet noen pinlige forhold til både Mitsubishi og Hyundai allerede i 2000. Det viste seg ganske fort at det ikke ble noen lykkelig trekant – forholdene opphørte i 2005, men Fuso, et slags uekte barn, ble igjen i Daimler-porteføljen.

Og dette skjedde altså samtidig som tyskerne hadde annektert Chrysler. Den «fusjonen mellom likemenn» oppsto i 1998 og gikk fra milliardkatastrofe til milliardkatastrofe. Endelig, i 2007, kuttet man båndene.

Det var først i 2010 det ble gjort noen forsiktige innledende runder med Nissan og Renault (som jo er medlemmer i samme konsern).

Det startet med litt felles motorer og drivlinjedetaljer, fortsatte med at Mercedes kjøper varebil fra Frankrike, at de utviklet felles plattform for Smart og Twingo og nå, felles modeller, utvikling og produksjon i Mexico.

Forholdet er forsiktig formalisert ved at de to gruppene har krysseierskap i hverandre. Renault / Nissan eier 3,1 prosent av Daimler, og vice versa.

Men alt i 2009 gikk Daimler inn med ti prosent i Tesla – den gang var det få av oss som ante hva Tesla var, langt mindre hva den skulle bli (for oss).

Over det bordet møtte de også Toyota som hadde gjort noe tilsvarende. Toyota har imidlertid trukket seg derfra nå – de syns brenselceller er morsommere, men Mercedes-interessen er fremdeles på topp.

Når det gjelder Brenselceller har imidlertid Daimler en annen allianse. Gjennom Automotive Fuel Cell Cooperation, der de har 50,1 prosent, møter de Ford som eier resten. Nå har forresten også Nissan sluttet seg til, de vil ikke la Toyota være den eneste på hydrogen-banen.

La oss også minne om samarbeidet med kinesiske Baic der det skjer felles utviklingsprosjekter, og deretter med BYD hvor samarbeidet er enda tettere. Derfra kommet et nytt selvgående bilmerke, Denza, med masse input fra Daimlers advanced design i Beijing.

Og så, nesten til sist: sent i fjor kjøpte Daimler fem prosent i Aston Martin. Det ble sagt at det skulle være grunnlaget for et partnerskap der Aston Martin skulle få V8-motorer fra Mercedes’ AMG-divisjon.

Men man trenger ikke kjøpe seg inn for slikt samarbeide. Så ryktene går selvfølgelig om at Aston Martin på sikt skal bli en av juvelene i den blinkende Mercedes-stjernen. Eller i det minste at kommende Aston SUV’er skal være kamuflerte Mercedeser (som Audis Macaner for eksempel).

Og aller sist: Tro det eller ei, sammen med erkefienden BMW har Daimler et omfattende innkjøpssamarbeid for komponenter som ikke er merkespesifikke.

Som sagt, You’ll never walk alone.

Powered by Labrador CMS