Skoda Octavia: Ny Octavia Scout på veien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Ny Octavia Scout på veien
FØRSTEINNTRYKK: Skoda lanserer nå sin nye Octavia Scout, og dermed er familien komplett. Vi dro til Hamburg for en første kjøretur.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

I fjor vår kom ny Octavia som femdørs kombi og stasjonsvogn, og på høsten fulgte de sportslige RS-modellene

Nå kompletteres familien med modellen som er populær hos svært mange nordmenn – Octavia Scout. Det som skiller denne modellen fra en vanlig Octavia stasjonsvogn er detaljer i eksteriør og interiør samt ekstra bakkeklaring.

Octavia Scout leveres med tre alternative motorer, firehjulsdrift er standard i samtlige og du får to av motorene i kombinasjon med VW-gruppens effektive DSG dobbel clutch automatgirkasse.

Du får en greit utstyrt bil til rundt 365.000 kroner og en bil med luksus, komfort og muskler til drøyt 400.000.

Scout-modellen skiller seg fra en vanlig Octavia stasjonsvogn gjennom spesielle støtfangere og «skliplater». 171 mm bakkeklaring er 31 mm mer enn en vanlig Octavia, og mer enn mange moderne «liksom-SUVer».

Stor til å være kompakt
Octavia deler plattform med Golf og tilhører i utgangspunktet kompaktklassen. Men den er større og mer praktisk enn mange av modellene i mellomklassen, der blant annet Passat hører hjemme.

Det er ekstremt god benplass i baksetet, og bagasjerommet har en kapasitet på hele 610 liter. Legger du ned baksetene får du 1740 liter til disposisjon, og legger du i tillegg ned fremre passasjersete kan du laste inn gjenstander med en lengde på 292 centimeter.

Sammenlignet med forgjengeren er bilens lengde og akselavstand økt med 101 millimeter og bredden med 30 mm. Få stasjonsvogner kan matche slike mål, og Octavia Scout har eksakt de samme fordeler som Octavia stasjonsvogn.

Tre motorer
Octavia Scout leveres med tre alternative motorer. Foretrekker du manuelt gir velger du 2.0 TDI med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 340 Newtonmeter.

Alternativet på dieselfronten er 2.0 TDI med 184 hestekrefter og DSG girkasse. Her er maks dreiemoment 380 Newtonmeter. Trass kraftige ytelser er dieselmotorene nøysomme i drikkefatet – snittforbruket er beskjedne 0,51 liter på mila for begge.

De som foretrekker bensinmotor kan velge 1.8 TSI med 180 hestekrefter – også denne i kombinasjon med DSG girkasse.

Bilen har et tiltalende interiør med rikelige justeringsmuligheter av sete og ratt slik at det er lett å finne en ideell sittestilling.

Mest diesel
Under den internasjonale presselanseringen i Hamburg kjørte vi varianten den norske importøren har størst forventninger til, en 2.0 TDI med 184 hestekrefter og sekstrinns DSG girkasse.

Den er akselerasjonsvillig og kjapp takket være et høyt dreiemoment og nyutviklet firehjulsdrift som effektivt overfører kreftene til asfalten.

Vi kjørte også en bil med 180-hesters bensinmotor som på papiret er like rask, men noe mer drikkfeldig enn sine TDI-søsken. Til gjengjeld er den mer stillegående, men du vil neppe oppfatte dieselmotorene som støyende heller.

Leken
Bensinmotoren har et høyt dreiemoment over et stort register, noe som gjør den akselerasjonsvillig og lettkjørt.

Octavia Scout er meget godt støydempet og tillater at man fører normale samtaler i høye hastigheter på motorvei. Den takler dårlige grusveier og humpete underlag meget bra.

Styringen er presis, og ved hjelp av bilens «DNA-bryter» kan man velge mellom eco og sport som påvirker styring, gassrespons og girskift. Chassiset er ikke regulerbart på Octavia Scout slik det er på f.eks. Audi A6 Allroad.

Med Octavia Scout har Skoda laget den ideelle stasjonsvognen for svært mange nordmenn. Og man skal lete lenge for å finne et alternativ som gir mer bil for pengene.

Fakta Skoda Octavia Scout 1.8 TSI 180 hk DSG

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1798 ccm.

Effekt:

132 kW (180 hk) v/4500-6200 o/min.
280 Nm v/1350-4500 o/min.

LxBxH:

469 x 181 x 153 cm.

Akselavstand:

267,9 cm.

Egenvekt m/fører:

1522 kg.

Bagasjerom:

610-1740 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

216 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

158 g/km.

Pris:

ca. kr 380.200.

I Norge:

Oktober

Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Peugeot 508 RXH, Subaru Outback, Volkswagen Passat Alltrack

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: