-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Jaguaren angriper
Nå har åpenbart Jaguar bestemt seg for å gå rett i strupen på BMWs 3-serie. Samme størrelse samtidig som den nye XE skal "Redefinere Sports-Sedanen". Klar krigserklæring.
Dette er kanskje siste ledd i en lang rekke drypp med detaljer om den kommende Jaguar XE – for nå forteller de til og med når den skal lanseres: 8. september i London.
Da er det ikke mye tid tilbake for flere slike «lekkasjer» som har blitt en jevn strøm siden PR-maskinen satte seg i sving i mars i år.
Men egentlig trenger vi ikke flere heller, for bortsett fra at vi enda ikke vet hvordan de skal «redefinere» den firedørs sportsbilen, vet vi det meste.
Mye aluminium
Det er masse aluminium i denne bilen, den nye multilink bakhjulsopphengningen med masse stivhet både i lengderetning og sideveis «gir bilen både skarp reaksjon og overlegen handling, samtidig som den beholder en forfinet og luksuriøs ride» – eller noe sånt.
Men med solide hjelperammer til opphengningen og en nyutviklet elektrisk styring som både gir deg en glitrende følelse gjennom rattet, variabel styredemping, lettere manøvrering ved lave hastigheter og helt integrert med Jaguar Drive Control, er åpenbart det meste på plass.
Legg da også til en traction kontroll som har fått hele fire bokstaver: ASPC – det står for All Surface Progress Controll (den er i slekt med Land Rovers) og som er meget mer presis i sin traksjonsmodulering enn noe levende menneske.
Mye på gang
Siden bilen ikke kommer på markedet før i 2015 vil det nok ta tid før vi kan få oversatt alle disse påstandene og beskrivelsene til et språk jeg – og dere – kan forstå. Men det er jo bare å slå fast at Jag-Landie familien er skikkelig i siget for tiden.
Og dessuten har Jaguar det som svært mange bilfabrikker mangler komplett for tiden: en person som står i spissen for produktet og er i stand til å vise hva det er godt for.
Hos Jaguar heter han Mike Cross. Han kjører skjorta av de fleste og de bilene han har fått gjennom systemet de siste årene – og da inkluderer jeg konseptbilene – gjør meg ganske trygg på at den nye XE er verdt å vente på enda noen måneder.